Waarom vraagt de gemeente van zijn inwoners om het glas te scheiden, als het daarna toch in 1 grote container wordt gestort?

Toegevoegd na 14 minuten:
Dit is in de gemeente Heuvelrug, nabij Utrecht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De inwoners zullen moeten wennen aan het gescheiden aanbieden van hun afval. Dit kost tijd.

Gemeentes kiezen er daarom vaak voor om alvast de speciale containers te plaatsen, zonder dat ze het verwerkingsprogramma voor het gescheiden afval direct ook al opstarten.

Als afval niet goed gescheiden wordt, dan is het niet optimaal her te gebruiken. Bijvoorbeeld wit glas mag maar een zeer kleine hoeveelheid glas van een andere kleur bevatten, wil men er weer wit glas van kunnen maken. Dit vraagt een bepaalde motivatie en gewenning van de aanbieders.

Nadeel is dat als de ingestelde gewenningsperiode te lang duurt, dat mensen weer minder goed hun motivatie kunnen vasthouden, omdat ze het idee krijgen dat het afval scheiden toch zinloos is.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat heeft dan geen zin.
In Rotterdam wordt het gescheiden afval uiteindelijk toch weer op 1 hoop gegooid. Glas en papier worden wel apart ingezameld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor CBS.

Mijn vriend heeft bij de gemeente gewerkt en hij zegt dat ze dit doen puur om bij te houden hoeveel blabla per jaar word wegegegooid en die nonsens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruikt glas wordt gerecycled. Om dat zo efficient mogelijk te doen, zijn op milieupleintjes verschillende glascontainers geplaatst, met speciale containers voor wit, groen en bruin. Bont glas bevat kleurstoffen die je liever niet in de andere kleuren glas terugvindt.
Om alles zo efficient mogelijk te kunnen transporteren, worden de glascontainers geleegd in een gecompartimenteerde container. Een bak voorzien van scheidingswanden, met een eigen plek voor de verschillende kleuren glas.
Op die manier kun je tijdens 1 rit alle glascontainers legen.