Waarom zitten niet steeds alle leden van één fractie bij elkaar in de Eerste Kamer?

Zie de afbeelding van de website van de Eerste Kamer: http://www.eerstekamer.nl/wie_zit_waar

Dit is wel gebruikelijk in de Tweede Kamer.

Picture for question
Antoni
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zitten toch redelijk bij elkaar? Ik denk dat deze oplossing is gebaseerd op meest eerlijke of zo iets?
Antoni
9 jaar geleden
Ik weet alleen dat de fractieleiders op de eerste rij willen zitten. Voor de rest kunnen alle fractieleden toch bij elkaar worden gezet? Het vak met veertien VVD-ers (zeven bankjes) en twee CDA-leden (een bankje) kan sowieso meteen worden verwisseld met het vak daar recht tegenover volledig gevuld met PvdA-ers. Lijkt mij veel logischer en praktischer. Dan zitten de linkse partijen voor het grootste deel ook links van de voorzitter en de rechtse rechts, zoals al eeuwenlang gebruikelijk is in vergaderingen van volksvertegenwoordigers.
Antoni
9 jaar geleden
Excuus: ik bedoel zeven VVD-ers en één CDA-er. Vergeet de bankjes die ik noemde in mijn vorige reactie.
Poet
9 jaar geleden
Volgens art 76 van het Reglement van Orde Eerste Kamer der Staten-Generaal wijst de voorzitter de plaatsen aan. Maar over de daarbij te betrekken overwegingen wordt niets gezegd in het stuk. https://www.eerstekamer.nl/id/vipskvxf60ur/document_extern/rvo_110531/f=/viqdh5bm41ey.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, Omdat de senatoren in de eerste plaats Eerste Kamerleden zijn, wordt er geen nadruk gelegd op de politieke kleur, zoals gebruikelijk in de Tweede Kamer waarvan de leden volksvertegenwoordigers zijn.

Het beste antwoord

De indeling van de Eerste Kamer leent zich er niet voor dat iedereen van dezelfde fractie bij elkaar zit.
Er zijn 7 x 8 plaatsen = 56
En 3 maal 6 plaatsen = 18
+de voorzitter.
De Voozitter wijst de plaatsen wel zo veel mogelijk aan, aan de senatoren van dezelfde fractie.
Maar de indeling van de Eerste Kamer leent zich er niet voor dat men allemaal bij elkaar kan zitten.

Toegevoegd na 42 minuten:
Bij het begin van een vergadering van de Eerste Kamer plegen de senatoren elkaar de hand te schudden, daarmee als het ware duidelijk makend dat ze in de eerste plaats leden van de Kamer zijn en daarna pas politieke tegenstanders. De wat deftige saamhorigheid blijkt ook uit de zitplaatsen: de leden van de Eerste Kamer zitten niet helemaal fractiegewijs bijeen, maar zitten politiek gesproken door elkaar. Over het algemeen geeft de Voorzitter wel gehoor aan de wens om zoveel mogelijk bij elkaar te zitten. Zijn er senatoren van dezelfde fractie over, dan krijgen zij niet nog eens plaatsen op de eerste rij aangewezen, maar vullen zoveel mogelijk de achterste plaatsen op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Is er een bron van de informatie uit de toevoeging op je antwoord? Daar ben ik erg benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Anntoni, voor mij: Basiskennis Staatsinrichting Eerste Kamer
Antoni
9 jaar geleden
Veel dank voor je antwoord!