Welk percentage jongeren tot ongeveer 25 jaar zijn lid van een politieke partij die vertegenwoordigd wordt in het parlement?

Ik ben benieuwd hoeveel jongeren zich bewust bezighouden met de politiek in ons land.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik heb geen duidelijke cijfers kunnen vinden voor algemeen lidmaatschap van politieke partijen door jongeren, maar het lidmaatschap van een jongerenafdeling (onder de 28 jaar) kan een indicator zijn. Hiervan vind je een overzicht op Wikipedia (subsidiabele leden zijn onder de 28). De cijfers zijn van 2004.

In totaal zijn er, voor zover ik kan zien, waren er in 2004 zo'n 15.000 jongeren onder de 28 jaar lid van een jongerenafdeling van een politieke partij.

Als we in 2004 mensen nemen die 18-28 jaar oud waren komen we volgens het CBS uit op ongeveer 2,2 miljoen jongeren. 15.000 is dan dus minder dan een promille.