Liberalisme betekent normaal gesproken dat men de overheidsbemoeienis zo veel mogelijk wil beperken:
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven en welzijn.

Het progressief liberalisme staat niet helemaal negatief tegenover overheidsoptreden.
De overheid kan wel degelijk een taak hebben in de bevordering van de vrijheid van de burgers.

Vooral door die burgers zo veel mogelijk een stem te geven in alles wat door de overheid geregeld wordt.
Daarom is bijvoorbeeld D66 voorstander van bestuurlijke vernieuwing, zoals het vaker houden van een referendum. ook andere thema's, zoals individuele ontplooiing meer kansen voor het individu krijgen hier meer aandacht
dan bijvoorbeeld bij de VVD: een klassiek liberale partij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook de VVD is een progressief liberale partij. De VVD wil alleen op sommige terreinen iets minder overheidsbemoeienis dan D66. Het klassieke liberalisme wordt in Nederland door geen enkele partij meer aangehangen.
Dat is D66. Lees hun partijprogramma.