Wat zijn precies de verschillen tussen de dictatuur van Hitler, Stalin en Kaddafi?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hitler was een nationaal socialist (na-zi) (eigen volk eerst)
Stalin was een communist (iedereen gelijk)
Kaddafi was een dictator (alleenheerser)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij elicrates: Khadafi is de uitvinder van het Arabisch socialisme, een mix van islamisme, populisme en socialisme.
Hitler deed aan systematische en industriële vervolging en uitroeiing van joden, homo's, roma, sinti.
Stalin liet miljoenen creperen tijdens de hongersnoden (planeconomisch geraaskal van een paranoia versus boerenverstand) en vervolgde zijn politieke tegenstanders actief.
Onder Khadafi zijn veel mensen omgekomen, maar niet als gevolg van zo grootschalige en systematische vervolgingen als onder Hitler en Stalin. Hij had nauwe banden met allerlei terroristische clubs als Zwarte September en IRA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Je kunt er wel van uitgaan dat alle drie de dictators verstandige mensen waren, die in beginsel het beste met hun mensen voor hadden. Waarom het mis is gelopen en waarom ze zoveel slachtoffers hebben gemaakt heeft bij alle drie verschillende achtergronden. Je kunt daarbij niet volstaan met ze gek te verklaren. Bij Hitler zou je Mein Kampf (mijn strijd) kunnen lezen om erachter te komen wat hem dreef. Bij Khadafi en Stalin weet ik niet of ze hun idealen op papier hebben gezet. Op de Engelse Wikipedia vind je al veel informatie.

Antwoorden (1)

Hitler had het in 1e instantie gemunt op de Joden, die waren immers de bron van alle kwaad, dus die moesten uitgeroeid worden en daar was hij bijna in geslaagd.
Later kwamen er nog andere bevolkingsgroepen bij, zoals de J.G., de sinti, en ook nog de verzetsstrijders, al heeft het verzet nooit erg veel voorgesteld in Duitsland.
Stalin maakte het niet zo erg veel uit, wie hij over de kling liet jagen, als hij maar enigszins het idee had, dat ze tegen hem waren, werd er een (show) proces aangespannen, waarin de beschuldigde vaak ook nog bekende snode plannen te hebben.
En dan Khadaffi, daar kan ik kort over zijn, die man was gewoon krankzinnig en totaal onberekenbaar.