Kan ik als nederlander zonder duits staatsburger te worden bij de bundeswehr?

Ik wil graag in duitsland gaan wonen en bij de bundeswehr is dit mogelijk zonder eerst 8 jaar in duitsland te wonen voordat je in aanmerking komtvoor staatsburgerschap

Toegevoegd na 6 minuten:
Een uitleg welke weg ik moet bewandelen zou zeer welkom zijn en met veel dank afgenomen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zijn ze mee bezig: https://www.welt.de/politik/deutschland/article159898506/Bundeswehr-wirbt-um-Schulabbrecher-und-Auslaender.html
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Puur uit belangstelling... Waarom wil je géén staatsburger worden van Duitsland, maar wél dat land met je leven verdedigen ? (Theoretisch mogelijk zelfs tegen Nederland)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Oze men krijgt in Duitsland pas de Duitse nationaliteit als men acht jaar legaal in Duitsland heeft gewoond of twee jaar getrouwd is met iemand met het Duitse staatsburgerschap.
SoldierKD wil iets eerder bij de Bundeswehr. Het voorstel van de Minister Von der Leyen gaat voorlopig niet verder dan een mogelijkheid voor personen ouder dan dertig jaar en voor degenen die moeilijk werk kunnen krijgen vanwege te lage opleiding.
De Ministers van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert en Ursela von der Leyen-Albrecht pleiten voor meer samenwerking en om meer vrouwen te werven om het probleem op te lossen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Freekfluweel bedankt voor de nuttige reactie

Antwoorden (1)

Er is nu nog geen weg die een Nederlander kan bewandelen om bij de Bundeswehr te komen. Momenteel behoort de toetreding tot de Bundeswehr voor personen die niet het Duitse staatsburgerschap bezitten nog steeds niet tot de mogelijkheden.
Als het voorstel op 13 juli 2016 door het Duitse Kabinet was goedgekeurd, zouden in de toekomst buitenlanders ouder dan 30jaar uit de EU welkom zijn bij de Bundeswehr om het tekort aan personeel op te lossen. Het zou hoofdzakelijk om administratieve functies gaan voor personen die moeilijk elders een baan kunnen krijgen.

Voor het toelaten van buitenlanders uit de EU-landen is een wetswijziging nodig, volgens de Duitse Minister van Defensie Von der Leyen alleen een wijziging van enkele voorwaarden van het Soldatengesetz. Deze wet regelt de rechtspositie van militairen van de Duitse Bundeswehr. Volgens artikel 37 van de Duitse Soldatenwet is het Duitse staatsburgerschap een eis voor de bijzondere vertrouwensrelatie tussen de Staat en de soldaat
Wijzigingen in de wet die het waarschijnlijk niet gaan halen zolang de SPD samen met het CDU regeert. Zij vinden de financiële lasten die de oprichting van een Duits vreemdelingenlegioen met zich meebrengt te hoog in een periode van bezuinigingen.
Ook blijft er een grote tegenstand van het Bundeswehrverband, de grootste belangenvereniging van Duitse militairen, om vreemdelingen tot de krijgsmacht toe te laten. Het DBwV zegt in een verklaring dat "het Duitse staatsburgerschap fundamenteel is omdat aansluiting bij de krijgsmacht draait om een bijzondere wederzijdse loyaliteit tussen militair en staat."
Het toetreden tot de Bundeswehr door personen die niet het Duitse staatsburgerschap hebben ligt nog ver weg, als die mogelijkheid er al ooit komt.

Toegevoegd na 19 minuten:
Voorlopig ziet men nog steeds meer in Bi- en multinationale militaire samenwerking blijkt uit het gepubliceerde Weißbuch 2016