Heeft de ontkerkeling meegespeeld in de nederlaag van het CDA?

Wat zijn de echte oorzaken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Er zit nog een lijk in dat woord :)
itsme
13 jaar geleden
:-) die zit nog in de kast!!!!

Het beste antwoord

een hele groter rol

uitvoerig te lezen in de spits van vandaag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat Nederland een beetje "Balkenende-moe" was en toe is aan een nieuwe premier. Verder zijn veel mensen toch ontevreden over hoe het de laatste acht jaar gegaan is onder leiding van het CDA en daardoor nu hebben gestemd op een andere partij.
Ook in de debatten op de tv zag je dat de discussie eigenlijk vooral ging tussen Mark Rutte en Job Cohen. Balkenende deed amper mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Ontkerkeling speel al VEEL langer dan de laatste paar jaar. Dat si dus zeker niet de reden.

Balkenende heeft lang de tijd gehad te bewijzen dat het CDA de juiste partij was om Nederland veilig in de 21e eeuw te laten landen. Ze hebben alles tegen zich gehad, en Nederland ziet de toekomst niet positief. Dat is de reden dat 'men' iets anders wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ontkerkelijking speelt wel over de lange termijn, als je het over ruim een halve eeuw (vanaf de KVP) bekijkt.
Wel is het CDA een plattelandspartij en raakt de samenleving steeds meer verstedelijkt, maar ook dat is lange termijnwerk.
Ik denk dat het CDA het beter gedaan had als Balkenende het stokje had doorgegeven aan b.v. Gert Leers, maar men was de regering beu en de PvdA had nog op tijd afstand genomen maar het CDA bleef met de verantwoordelijkheid zitten; men was het beu en JP kreeg geen krediet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik de C niet meer terug bij het CDA dus ik zou eerder zeggen dat het CDA zichzelf ontkerkt heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het 8-uur journaal was een mooi stukje over de ont-CDA'ing van Noord-Brabant, waarbij ook als reden genoemd werd dat de gemiddelde katholieke oertrouwe CDA-stemmer zich niet meer herkent in de partij. Daar kon wel eens een kern van waarheid in zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het speelt zeker een rol. Was het vroeger zo dat het vanzelfsprekend was dat je katholiek (kvp) of christelijk (arp geloof ik) stemde, tegenwoordig is het niet meer zo vanzelfsprekend. Als de politiek leider van jouw CDA niet meer overkomt als een sterke leider voor de komende jaren, dan heb je alle vrijheid om een andere kant op te gaan in je stemgedrag.

Maar het belangrijkste effect is natuurlijk dat men gewoon toe was aan een verandering, want iedereen was op hem uitgekeken.
itsme