in welk jaar worden de kolonien van Engeland formeel onafhankelijk?

in 1776 verklaarden ze zich onafhankelijk maar daarmee was de onafhankelijkheid nog geen feit

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welke...? Hong Kong werd in 1997 overgedragen aan de Chinezen... en verder heeft het VK erg veel (voormalige e.g. Canada) kolonies over de gehele wereld...
kierkegaard47
7 jaar geleden
Als je formeel bedoelt in de zin van: wanneer accepteerde Engeland dat de US zelfstandig waren gewordn, dan zou dat 1782- 1783 zijn geweest, nadat de oorlog steeds slechter liep voor hen. Op 27 februari 1782 werd een stemming in het Britse parlement aangenomen om alle offensieve operaties te staken, en vredesonderhandelingen te beginnen. Daarna waren er feitelijk geen grote schermutselingen op het Amerikaanse continent meer, hoewel er elders nog wel oorlog werd gevoerd en er nog steeds Britse garnizoenen waren in New York City, Charleston, en Savannah. In september 1783 werd er definitieve overeenstemming over de vrede bereikt -- ik neem aan dat je dat als formele erkenning van de onafhankelijkheid van de VS door Engeland zou kunnen zien. Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/American_Revolutionary_War#British_policies
kierkegaard47
7 jaar geleden
Overigens zal het Amerikaanse standpunt zijn dat zij _formeel_ vanaf 1776 onafhankelijk waren; immers accepteerden zij vanaf dat moment het Engels gezag niet meer. Iets dergelijks hadden we nog niet zo lang geleden in Nederland. Nederland zag als jaar voor de onafhankelijkheid van Indonesië 1949, toen zij het officiële verdrag tekenden; Indonesië situeert dit in 1945, omdat _zij_ toen de onafhankelijkheid uitriepen. Pas enkele jaren geleden heeft Nederland "politiek en moreel" de datum in 1945 erkend.
tinus1969
7 jaar geleden
@kierkegaard47; dat geldt ook voor Nederland zelf: Pas in 1648 werd de onafhankelijkheid van Nederland erkend, hoewel je 1581 (Plakkaat van Verlatinghe) kunt zien als onafhankelijkheidsverklaring.

Het beste antwoord

1776 is een jaartal dat zeker niet op alle koloniën van het grote Britse rijk slaat.
Zo is in 1963 Nigeria zelfstandig geworden en dat is maar een voorbeeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
De laatste Britse kolonie werd in 1997 teruggegeven , aan China, Dit betrof Hong Kong.

Toegevoegd na 10 minuten:
De Dertien koloniën of in het Engels Thirteen Colonies waren de eerste Britse koloniën die op het continent Noord-Amerika lagen. In 1775 kwamen ze in opstand. Op 14 juli 1776 werden ze onafhankelijk. De Dertien koloniën noemden zich de Verenigde Staten van Amerika. Op de Vlag van de Verenigde Staten staan door steeds dertien strepen in de kleuren rood en wit. Deze strepen stellen de Dertien koloniën voor.
Tussen 1607 en 1733 werden de koloniën gesticht. Allemaal hoorden ze bij het Verenigd Koninkrijk. Alle dertien Koloniën kon je in 3 groepen verdelen:
New England:
De provincie New Hampshire, nu de staten New Hampshire en Vermont.
De provincie Massachusetts Bay, nu de staten Maine en Massachusetts.
De kolonie Connecticut, nu de staat Connecticut.
De kolonie Rhode Island and Providence Plantations, nu de staat Rhode Island.
Middle Colonies (vroeger Nieuw-Nederland):
De provincie New York, nu de staat New York.
De provincie New Jersey, nu de staat New Jersey.
De provincie Pennsylvania, nu de staat Pennsylvania.
De kolonie Delaware, nu de staat Delaware.
Southern Colonies:
De provincie Maryland, nu de staat Maryland.
De kolonie en dominion Virginia, nu de staat Virginia.
De provincie en latere koninklijke kolonie North Carolina, nu de staat North Carolina.
De provincie South Carolina, nu de staat South Carolina.
De provincie Georgia, nu de staat Georgia.
Maine hoorde toen nog bij Massachusetts. In 1820 werd het een aparte staat.
Vermont hoorde toen nog bij New Hampshire. In 1777 werd het onafhankelijk en in 1791 werd het een staat van de Verenigde Staten.

Toegevoegd na 18 minuten:
Waar komt de fabel vandaan?
Waarom de nationale feestdag van Amerika dan toch 4 juli werd? ...
...En dan nog: onder historici bestaat discussie over de vraag of het bewuste document wel echt op 4 juli 1776 door alle betrokkenen is ondertekend, en niet later. Bovendien: écht onafhankelijk werd Amerika pas toen de Onafhankelijkheidsoorlog, die sinds 1775 woedde, op 3 september 1783 formeel voorbij was en de Britten eindelijk terugkeerden naar hun eigen kant van de oceaan.
http://www.quest.nl/artikel/amerika-werd-op-4-juli-1776-onafhankelijk-fabeltjeskrant
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Overigens een plus vanwege de 2e toevoeging: De onafhankelijkheid van de USA werd officieel erkend met het Verdrag van Parijs. In de praktijk was er na 1777 al geen Brits gezag meer in grote delen van de latere USA.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard97 gaf het antwoord beknopter weer, maar dat is een reactie (doet dus niet mee bij Beste Vraag

Andere antwoorden (1)

Engeland heeft geen afspraak over de afspraak over een tijd dat de laatste koloniën of overzeese gebeiden onafhankelijk gaan worden.

Ook de eerdere koloniën zijn in niet allemaal tegelijk onafhankelijk geworden.

Hier is een lijst van britse kolonien en het moment van onafhankelijkheid :

Australië, 1788-1901
Nieuw-Zeeland, 1840-1907
Hongkong, 1841-1997
kolonie Singapore, 1819-1963
Maleisië bestaande uit de Straits Settlements, Johor, Gefedereerde Malay Staten, Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu, Noord-Borneo, Sarawak en Brunei, 1771-1963
Brits-Indië, waaronder India, Pakistan, Bangladesh en Birma, 1858-1947
Brits-Ceylon, 1815-1948 sinds 1972 Sri Lanka
Zuid-Afrika, 1806-1910
Egypte, 1914-1922
Anglo-Egyptisch Soedan, 1899-1956
Kolonie en Protectoraat Nigeria, 1885-1960
Goudkust, tegenwoordig Ghana 1821-1957
Brits-Oost-Afrika, thans Kenia 1895-1963
Oeganda, 1894-1961
Brits-Somaliland, een deel van het huidige Somalië 1884-1960
Rhodesië, tegenwoordig Zambia en Zimbabwe 1893-1965 (1980 officieel)
Nyasaland, komt overeen met Malawi 1883-1964
Basutoland, tegenwoordig Lesotho 1884-1966
Swaziland, 1902-1968
Sierra Leone, 1790-1961
kolonie en Protectoraat Gambia, 1821-1965
Brits-West-Indië, 1607-heden
Brits-Honduras, tegenwoordig Belize 1871-1981 daarvoor hoorde het bij Jamaica
Brits-Guiana, 1814-1966
Falklandeilanden, 1833-heden
Canada, 1670-1947
Helgoland, verworven in 1807. Werd in 1890 met Duitsland geruild tegen Zanzibar
Cyprus, dat in 1877 op het Ottomaanse Rijk werd geannexeerd, onafhankelijk 1960
Na de Eerste Wereldoorlog valt hun oog ook nog op delen van het Ottomaanse Rijk, dat door de Vrede van Sèvres(1920) wordt gereduceerd tot het kerngebied Turkije en Istanboel met omgeving
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bron?
Erna55
7 jaar geleden
Het duurde even voordat ik de bron kon toevoegen.
Ik werd uitgelogd.
Nu staat de bron erbij.
SimonV
7 jaar geleden
Plus. Min begrijp ik niet.