Wie bepaalt of de koning gratie mag verlenen?

Ik zag op deze pagina:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vervroegde-vrijlating
Het volgende staan:
"Gratie is alleen mogelijk als sprake is van ‘nieuwe omstandigheden’ bij een veroordeelde. Denk bijvoorbeeld aan een verslechterende gezondheid. De Dienst Justis neemt gratieverzoeken in behandeling. Zowel veroordeelden, als hun advocaat, reclasseringsambtenaar of familieleden kunnen een gratieverzoek indienen."

Ik krijg het idee dus, dat de koning daar helemaal niets over te zeggen heeft.

2.1K

Het beste antwoord

De Koning ondertekent alle wetten en Koninklijke Besluiten ná het contraseign door een minister of staatssecretaris. (Contraseign is de voorafgaandelijke ondertekening van een akte van de koning). Hij heeft het recht om niets te doen. De minister zal dan moeten verdedigen waarom er nog geen besluit genomen is.

Ook een gratieverzoek dient door de Koning te worden ondertekend en kan geweigerd worden. (In theorie, practisch zal het niet voorkomen).
Koningin Juliana heeft tijdens haar regeringsperiode tweemaal geweigerd een áfwijzing tot gratie van een ter dood veroordeelde te ondertekenen.

Toegevoegd na 1 dag:
Artikel 122 van de Nederlands Grondwet
1. Gratie wordt verleend bij koninklijk besluit na advies van een bij de wet aangewezen gerecht en met inachtneming van bij of krachtens de wet te stellen voorschriften.
2. Amnestie wordt bij of krachtens de wet verleend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Juliana was een verklaard tegenstander van de doodstraf. En juist in haar regeerperiode kwam een aantal belangrijke gratieverzoeken aan de orde, die de minister niet zomaar wilde inwilligen. De koningin kon de minister niet dwingen een doodstraf om te zetten in levenslang, maar ze kon de zaak wel flink vertragen door gratieverzoeken op haar bureau te laten liggen. De tijd werkte in haar voordeel. Vanuit het buitenland kwam steeds meer druk om af te zien van de doodstraf, vooral voor Duitse oorlogsmisdadigers. Daar stond tegenover dat het Nederlandse volk gerechtigheid wilde zien. Gratie was lastig te verkopen, zeker bij beruchte oorlogsmisdadigers als de ‘Vier van Breda’.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bovenstaande tekst is overgenomen uit een gedeelte van een schrijven van Laura van Hasselt (Andere tijden). Koningin Juliana had met de verzoeken om gratie geen moeite om ze te ondertekenen. Zij liet de verzoeken tot áfwijzing van gratie zo lang mogelijk liggen. Door een expliciete weigering zou ze een constitutionele crisis riskeren. (Journalist en historicus Jaco Alberts).

Andere antwoorden (1)

"Zijne Majesteit de Koning verleent gratie bij Koninklijk Besluit. Hij doet dit na advies van in voorkomend geval het Openbaar Ministerie en in ieder geval de rechter en de minister van Veiligheid en Justitie. Alle voorstellen tot gratieverlening worden persoonlijk voorgelegd aan de koning".

Dus het is uiteindelijk wél de koning die de beslissing neemt, nadat hij zich door meerdere partijen heeft laten adviseren.
Amadea