In de VS heeft elke staat zijn eigen wetgeving. Ze zijn daarin onafhankelijk.
Wel mag een wet door de rechter (en dus door een burger) getoetst worden aan de federale grondwet. De grondwet gaat boven andere wetten indien de andere wet tegenstrijdig is met die grondwet. Daardoor zijn de staten dus niet geheel vrij in het maken van wetgeving.

De verschillen per staat zijn daardoor niet expliciet aan te geven.Dat zou een nogal dik boekwerk worden.