Moet en agent je bij aanhouding een afschrift van de bon meegeven?

Ben vanmiddag aangehouden wegens bellen in de auto. De agent heeft wel mijn gegevens genoteerd maar mij geen afschrift van de bon meegegeven. Had hij dit wel moeten doen? Is dit een grond voor vernietiging?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (2)

Dit is niet verplicht. Een agent kan bijvoorbeeld zijn bonnenboekje niet bij zich hebben of achter iemand anders aanmoeten. Het noteren van bijv. het kenteken is dan al voldoende.
Je ontvangt vanzelf de acceptgiro bij de post (als je geflitst wordt krijg je ook geen afschrift van de bon mee).

Het is ZEER GEBRUIKELIJK, maar niet verplicht, om een geel papiertje mee te geven.

Dit is GEEN grond voor vernietiging (helaas). Dan kan iemand die hem wel heeft gekregen hem weggooien en zeggen dat hij hem niet heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Binnenkort gaat dat bonnetje zelfs helemaal verdwijnen: alles gaat digitaal.

Het afschaffen van de papieren bon leidt tot een forse afname van de administratieve lasten bij de politie en levert flinke tijdwinst op. Elk jaar schrijven agenten in ongeveer 720.000 zaken bij staandehoudingen op straat een bekeuring uit, bij parkeerovertredingen zijn dat ongeveer 180.000 zaken. Het wetsvoorstel om de papieren bon te schrappen wordt na consultatie naar de Tweede Kamer gestuurd. De maatregel zal naar verwachting op 1 januari 2014 ingaan.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/08/29/minder-bureaucratie-door-afschaffen-papieren-bekeuring.html

Er gaat geleidelijk aan al steeds meer digitaal, dus het is vrij normaal dat je geen bonnetje mee hebt gekregen. In de ene regio wordt het nog wel, en andere niet meer gedaan. Als ik tenminste "Blik op de Weg" mag geloven ;-)

Het is dus niet verplicht. Je gegevens worden digitaal verzonden, en je krijgt de acceptgiro vanzelf in de bus. Je hoeft dus niet bang te zijn dat ze je vergeten.. (sorry)