Hoe weet de kamervoorzitter zo snel of er een kamermeerderheid is?

Als er gestemd wordt over moties vraagt de voorzitter wie voor het voorstel zijn. Vervolgens steken de kamerleden hun handen op en zegt de voorzitter "Voor deze motie zijn: ......" en direct na het rijtje partijen "De motie is aangenomen/verworpen." Hoe bepaalt de voorzitter zo snel of de zojuist genoemde partijen een meerderheid vormen of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als eerste zijn er drie verschillende vormen van stemmen:

stemming per fractie
De Kamerleden stemmen door hun hand op te steken. Als de leden van een fractie die in de vergaderzaal aanwezig zijn voor of tegen een wetsvoorstel stemmen, gaat de voorzitter er van uit dat de hele fractie voor of tegen stemt.

hoofdelijke stemming
Elk Kamerlid kan om een hoofdelijke stemming vragen. Hierbij stemt ieder lid wanneer zijn naam wordt afgeroepen.

schriftelijke stemming
Schriftelijke stemmingen vinden alleen plaats als de Kamer iemand moet voordragen of benoemen voor een belangrijke functie of bij het kiezen van de Voorzitter.

Hoop dat dit voldoende duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is niet echt een antwoord op mijn vraag.
Ik vraag me gewoon af hoe de voorzitter zo snel kan rekenen. Hoe de voorzitter zo snel de zetelaantallen van de partijen bij elkaar op kan tellen om te bepalen of de voorstemmende partijen 76 zetels vormen of niet.
Antoni
11 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft zij een (digitaal) overzichtje met de combinaties van partijen die een meerderheid vormen. Ook is het mogelijk dat de uitslag snel met een computer wordt berekend. Verder zal bij haar waarschijnlijk regelmatig al vóór de stemming bekend zijn hoe de kamerfracties zullen stemmen: dat hebben ze vaak al eerder in een debat bekendgemaakt. Ook kunnen haar assistenten helpen bij het bepalen van de uitslag. Maar razendsnel gaat het: dat is zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een motie aan te nemen of te verwerpen is er een Kamermeerderheid nodig, daarvoor hoeft ze enkel bij de grote en middelgrote partijen te kijken om te zien of er een meerderheid is, intussen tijd kan de secretaris samen met de bodes de exacte stemmen tellen met daarbij de partij en direct per scherm doorgeven aan de voorzitter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Komen waarschijnlijk geen nieuwe antwoorden.
Jij 10 punten, ik mijn 3 terug/