Van wat leven de Samosely?

De Samosely zijn mensen die nu nog in Tsjernobyl en de gebieden erond wonen. Maar hoe overleven ze daar? Hoe verdienen ze geld? Wat eten ze? En hoe komen ze aan hun eten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

Samosely zijn meestal oudere vrouwen (soms echtparen) die leven van een combinatie van een klein pensioen en een moestuin. Er is blijkbaar vaak nog wel electriciteit, maar geen stromend water.
7 jaar geleden
Ze verdienen eigenlijk geen geld ; en dat is één van de redenen waarom voornamelijk oudere vrouwen, voor wie er geen werk is en (vrijwel) geen pensioen, na de ramp zijn teruggekeerd naar het rampgebied.
Ze leven van wat het land ze biedt, zoals mensen dat eeuwenlang gedaan hebben. Moestuintjes, hout sprokkelen, en zelfs stropen, het houden van huisdieren (ook voor de slacht).
De naam "Samosely" betekent eigenlijk zoveel als pioniers of kolonisten, en daar is hun leefstijl dan ook goed mee te vergelijken.

De overheid staat het oogluikend toe, al worden jonge mensen nog altijd geweerd uit het gebied. Bij deze oudere mensen echter lijkt de invloed van de raioactiviteit op hun gezondheid nog wel mee te vallen ; het overmatig roken en drinken dat ze doen, doet ze meer de das om ;-) . Wel komt er veel schildklierkanker voor, wat echter niet de meest dodelijke vorm van kanker is, en veel patiënten overlijden dus aan iets anders.