Is claxonneren om dieren van de weg te jagen strafbaar?

Een boete voor onnodig claxonneren staat geloof ik op zo'n 300 euro. Net als dat je niet voor dieren mag remmen (wat ik zeker wel doe, als dat veilig kan) vraag ik mij af (om geen onnodige boetes te krijgen) of claxonneren om dieren van de weg te jagen is toegestaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Antwoorden (4)

Claxonneren ter afwending van gevaar is niet strafbaar en kan derhalve niet beboet worden.

Wat u als gevaar ziet is een tweede.
Maar ik deel uw mening, indien ik veilig kan remmen zonder een medemens in gevaar te brengen, dan rem ik ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou een dier wegtoeteren 'onnodig' zijn? Het is juist nodig, als 't niet voor jezelf is, dan toch zeker voor je achterligger en tegenliggers. Als je daar een bon voor zou krijgen zou ik ermee naar de media stappen. En een dier aanrijden staat al helemaal niet in mijn boekje. Een dier is in zekere zin namelijk ook een inwoner van Nederland, en alhoewel ik de wet op dat punt niet ken verwacht ik wel dat 't in een vrije situatie niet de bedoeling is een dier te doden als dat niet nodig is en te voorkomen is.

Met 'onnodig' bedoelen ze volgens mij vooral 't "hé hoi" naar medeweggebruikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor u eigenlijk dezelfde vraag als ik hierboven heb gesteld bij reacties.
Geluidssignalen geven mag alleen ter afwending van gevaar. Terecht dat onnodig claxonneren strafbaar is. Dus het hangt helemaal van de situatie af. Als een stadsduif voor je auto zit terwijl je wacht voor het rode stoplicht in de stad, dan mag je strikt genomen niet toeteren als het licht weer op groen springt. Als je echter met een behoorlijke snelheid op een provinciale weg rijdt en er steekt plotseling een hert over dan is er sprake van dreigend gevaar en mag je dus claxonneren. Het hangt dus van de situatie af en de grootte van het dier. De scheidslijn tussen wanneer het nu wel of niet mag is dus arbitrair en ligt aan de interpretatie van een eventueel proces-verbaal opmakende ambtenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RVV1990 is super duidelijk.

Uitleg van de Hoge Raad in 1968 is ook zeer duidelijk.
_________________________________________________
Het RVV handelt enkel om zaken die met het verkeer te maken hebben, er mag een geluidssignaal danwel lichtsignaal gegeven worden als er voor het verkeer gevaar dreigt, of als er schade dreigt voor één der weggebruikers.
_________________________________________________

Deze jurisprudentie is nog altijd van kracht (helaas niet online, te oud).

Betekend dus eenvoudig dat men een geluidssignaal mag geven om een dier dusdanig te laten "verschieten" dat hij de rijbaan vrijmaakt, kan je echter zonder probleem om het dier heen is claxonneren weer uit den boze.

Hier is dus geen ja of nee antwoord op mogelijk zonder de situatie te kennen waarin een signaal wordt afgegeven.

Ook het verhaal dat men niet mag remmen voor dieren klinkt mij als een fabel in mijn oren:

Je mag tenalletijde stoppen om schade te voorkomen, ook op de autosnelweg.
Echter dient dit te geschiedde op een wijze dat er geen gevaar of hinder ontstaat voor de andere weggebruikers.

Dat een dergelijke opmerking lariekoek is kan men met een beetje logisch nadenken al naar het rijk der fabelen verwijzen, wat moet je namelijk doen als er een koe over de weg loopt?

Doorrijden tegen de koe aan wat een zekere dood voor jouzelf betekend of vol in de remmen?
En ja het komt sporadisch in Nederland voor dat er grote dieren op de snelweg lopen:

http://www.omroepbrabant.nl/?news/156063772/Ontsnapte+koe+op+A2+brengt+verkeer+in+gevaar.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel een duidelijk ja / nee verhaal. Dreigt er gevaar voor het verkeer mag er een signaal worden gegeven. Dreigt er geen direct gevaar mag men geen signaal geven. Dat wij als verkeersgebruikers allerlei uitzonderingen proberen te verzinnen is een heel ander verhaal, wettelijk is het heel duidelijk.