als je een kamer huurt waar je met 2 kinderen gaat wonen,kun je dan op dat adres ook n uitkering aanvragen?

Toegevoegd na 4 minuten:
ik heb op dit moment geen vaste woonplaats wel een vaste verblijfplaats met mijn kindjes,ben vorige week uit mijn huis gezet, maar wil graag een uitkering aanvragen en weer verder gaan met schuldsanering.heb een kamer of zo nodig om ingeschreven te staan.mag dit eigenlijk wel met kinderen en kan ik dan ook gewoon een uitkering aanvragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat voor uitkering?

Antwoorden (1)

Ik begrijp dat je niet ingeschreven staat en dat het om een bijstandsuitkering gaat.
Bent u dak- of thuisloos en wilt u een bijstandsuitkering aanvragen dan is het van belang of u een adres heeft. U heeft een adres als u:
een verblijfplaats als een woning, auto, boot of caravan op een vaste plaats heeft;
een plaats, bijvoorbeeld bij vrienden of in een opvanginstelling, heeft waar u tweederde van de tijd zal overnachten (ongeveer twintig dagen per maand of acht maanden per jaar); of
een adres heeft waar uw post kan worden bezorgd, bijvoorbeeld bij familie of vrienden.
Is één van deze situaties op u van toepassing, dan wordt u aangemerkt als thuisloze. Is geen van bovenstaande situaties op u van toepassing, dan heeft u geen adres. U wordt dan zwervende dakloze genoemd.

Een bijstandsuitkering aanvragen

Waar u een bijstandsuitkering moet aanvragen is afhankelijk van de groep waartoe u behoort.
Bent u thuisloze maar heeft u een adres, dan moet u bijstand aanvragen in de gemeente waar u dit adres heeft. U kunt dat adres alleen gebruiken als u daadwerkelijk in die gemeente verblijft. Verblijft u niet in deze gemeente, dan moet u in de gemeente waar u wel het meeste verblijft een adres vinden. Vindt u daar geen adres, dan wordt u aangemerkt als zwervende dakloze.

Hoogte van de bijstandsuitkering

De hoogte van de uitkering van dak- en thuislozen is in principe gelijk aan die van anderen. In uw situatie kan uw uitkering worden verlaagd of verhoogd, als u geen woonkosten of juist hoge kosten voor nachtopvang heeft . Uw gemeente kan daarnaast besluiten dat u een uitkering in natura krijgt . Dat wil zeggen dat u goederen of een slaapplaats krijgt in plaats van geld. Ook kan uw bijstand wekelijks (eventueel contant)worden uitbetaald in plaats van maandelijks.