Waarom schudden we elkaar de hand?

Wat is de achtergrond van dit gebruik? Vinden we de aanraking prettig? Ik heb vandaag weer wat handen geschud bij een bruiloft en had na nr 10 vieze plakhanden en wilde ik maar één ding en dat was zsm wassen.

Wat mij betreft stoppen we met dit gebruik en zoeken we een alternatief.

Waarom doen we het?

13 jaar geleden
1.6K
Utrecht
13 jaar geleden
Ben maar blij dat wij het bij handenschudden houden. In Zuid-Europa (o.a. Frankrijk, Spanje) is het gebruikelijk om elkaar bij ontmoeting te zoenen. Zelf collega's (man/vrouw) zoenen elkaar elke ochtend...

Het beste antwoord

Je laat zien dat je geen wapens in je handen verborgen hebt... Eeuwenoude traditie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
paulus811
13 jaar geleden
Aha, dat lijkt een logische verklaring. +

Andere antwoorden (6)

Handen schudden doe je om aan te geven dat je elkaar respecteerd.

Toegevoegd na 16 seconden:
respecteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand een hand geven is in onder andere de westerse samenleving de gebruikelijke manier van een begroeting in algemene zin. Men biedt hierbij de ander de rechterhand aan en houdt elkaars hand kort vast, waarbij deze ook vaak op en neer geschud wordt. Dit gebruik heeft een oude oorsprong, die schijnt te zijn ontstaan toen men elkaar wilde laten 'voelen' dat men geen wapens in de hand had.,,,,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien om te laten zien dat we niets achter de hand houden, ofwel: niets te verbergen hebben
13 jaar geleden
Oorspronkelijk om je vreedzame bedoeling aan te geven.
Nu is het gebruikelijk om dat te doen als begroeting, behalve als men wat closer met elkaar omgaat. Dan wordt er gelebberd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mensen elkaar een hand geven dan willen ze daarmee aangeven dat ze het belangrijk moment vinden. Dat wordt een ritueel genoemd. Een plechtig moment. Je krijgt bijvoorbeeld een hand bij een diploma-uitreiking of een prijsuitreiking.

Tegenwoordig schudden wij elkaar vaker de hand dan vroeger. Vroeger schudden mannen elkaar de hand op nieuwsjaarsdag om elkaar een goed jaar te wensen. Ook als je iemand lang niet gezien had of bij een belangrijke ontmoeting werden de handen geschud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
i.v.m oprechtheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Beschouw jij iedere hand als oprecht, of zou het soms ook een soort verplichting zijn?