stel je bent opgenomen in een psychiatrische instelling, kan je dan nog wel naar je werk?

In dit geval bedoel ik dan vrijwillige opname

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.7K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je opgenomen wordt zal dat zijn omdat je niet kunt functioneren.
Wanneer je nog " gewoon" je werk kunt doen, dan is opname niet nodig.

Antwoorden (3)

Ik ben (vrijwillig) opgenomen geweest, en daar was er écht geen sprake van dat je overdag naar je werk kon. Een opname gebeurt meestal ook alleen in een geval dat het écht niet anders kan, en dan is er van werk eigenlijk sowieso geen sprake meer.
Maar het kan natuurlijk wel verschillen per instelling/problematiek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, want je hebt overdag allerlei behandelingen. Als je zo goed functioneert dat je nog kunt werken, is vaak een ambulant traject - waarbij je dus alleen een paar keer per week voor therapieën komt en je thuis slaapt - vaak een betere optie. Dan kun je misschien wat minder uren werken, maar is werk in theorie wel mogelijk. De praktijk kan echter ook bij een ambulant traject heel anders zijn: aan een psychiatrisch probleem werken vraagt veel aandacht én energie. Soms zal daarnaast werken juist heel goed voor iemand zijn, maar in bepaalde situaties kan het de therapie moeilijker maken omdat iemand zich niet volledig kan richten op de behandeling en iemand zich er niet aan over durft te geven vanuit het idee dat hij/zij vooral niet in mag storten omdat er de volgende dag gewoon weer gewerkt moet worden.

Bij een klinische opname - ook een vrijwillige - zal het meestal zo zijn dat iemand al lang niet meer in staat is om te werken. Toch kán dat ook anders zijn: ik heb wel situaties gezien waarbij juist het elke dag werken iemand met een ernstig psychiatrisch probleem op de been hield, en dan kan het echt een dilemma zijn of je iemand nu uit die relatieve stabiliteit van dagelijkse voorspelbaarheid moet halen om beter te kunnen behandelen.

In het eerste stadium van een klinische opname kun je sowieso niet werken. Naast de geplande behandelingen zal het team je de eerste tijd willen kunnen observeren om een betere indruk van jouw functioneren en jouw probleem te krijgen. Daarbij heb je bij een klinische opname niet enkel één of twee behandelingen per dag, maar vaak een heel programma met groepstherapieën, creatieve therapie, psychomotorische therapie, dagelijkse groepsmomenten en andere activiteiten.

In een later stadium van je behandeling, wanneer er naar je ontslag toegewerkt wordt, is het soms wél mogelijk om een paar uur of zelfs een paar dagen per week te gaan werken. Dat is afhankelijk van de gestelde doelen en van jouw functioneren op dat moment, maar ook van de instelling. Het zal dus niet in elke instelling mogelijk zijn, maar het wórdt soms dus wel gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hangt voor een groot deel af wat jij doet.

Er zijn plaatsen waar je voltijds hoort te zijn
Maar mijn vriend heeft vroeger ook in eentje tijdelijk gezeten. Daar mocht hij ( let wel niet iedereen mocht dat ) elke dag wel enkele uurtjes weg. Om te gaan joggen of sporten buiten het 'ziekenhuis'. Maar hij moest altijd wel terugkomen binnen de gegeven tijd. Iets dat met werk nogal moeilijk zal zijn. Denk ik.
Je kan ook in zo'n instelling een soort cursus volgen. Dan ben je daar maar enkele uurtjes per week.

Maar...
Zo'n cursus volgen, ... tijdens die dagen moet je ziekteverlof hebben.
We hadden op de twee dagen dat hij daarnaartoe moest een ziektebriefje, maar hadden wel de andere dagen van de week nog opgegeven als werkloos.
Bleek dat zo iets onmogelijk is. De arts van de vakbond had dit gemerkt en ons hierop gewezen
Want dan moest je elke dag een ander ziektebriefje binnen brengen, maar ook elke keer je terug laten inschrijven als werkzoekende en ... . Dat heeft nog lang geduurd voordat alles in orde was. Want nadien is de hele periode als 'ziekte' aangegeven en moesten we alle werkloosheid terugbetalen om dan nog de overige 3 dagen van de weken terug te krijgen van de ziekenkas.

Dus zie wel dat je je goede info krijgt.
Ga naar je eigen ziekenkas, informeer eens in dat centrum zelf, eventueel zelf contact nemen met je vakbond...

Toegevoegd na 1 minuut:
Zin weggedaan die er nog hoorde te staan over de 'cursus'.

Aangezien je 'ziek' bent in dat geval, mag je niet werken.
in principe zelfs je gras afdoen mag niet.