Waarom hebben auto's geen maximaal vermogen zoals brommers mogen hebben?

Ik dacht dat bijvoorbeeld een brommer slechts een vermogen van zo'n 58 km per uur mag hebben terwijl hij maar 45 mag. Nu mogen auto's in de regel niet harder dan 130, dus waarom zouden auto's ook niet een maximaal vermogen mogen hebben dan zeg zo'n 160?

8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In zekere zin bestaat die begrenzing wel voor auto's maar dan niet wettelijk.
De topmodellen van alle automerken die met grote motoren zijn uitgerust worden af fabriek op snelheid begrensd op ca. 250 km/u. alhoewel ze vaak veel sneller zouden kunnen.

Om veiligheidsredenen wordt die begrenzing erop gezet, vooral ook voor die landen die op sommige snelwegen geen snelheidsbeperking kennen (Duitsland met name).
In Duitsland geldt een maximum adviessnelheid van 130 Km/H op snelwegen die niet tot een maximum snelheid beperkt zijn. Het is het enigste land in Europa waar je dus harder dan 130 KM/H mag op sommige stukken ook al laat het verkeer dat eigenlijk niet meer toe.
De meeste landen in Europa hanteren max. snelheden van 100 tot 130 Km/H op hun snelwegen.

Het met hoge snelheid gaan rijden is dus een verantwoordelijkheid van de bestuurder van zo'n auto met grote motor. De fabrikant wil echter niet in verlegenheid gebracht worden als zo'n wagen crasht bij een snelheid die onverantwoord hoog is en zal niet meewerken aan het opheffen van die begrenzing. De klant zal dan moeten tekenen als hij/zij van de begrenzing af wil. Dat is dus op zich niet verboden maar heeft wel verstrekkende gevolgen in geval van een crash.