Welke regels gelden als je je eigen bosperceel wilt uitdunnen?

Mag ik een bosperceeltje dat mijn eigendom is en dat onderdeel uitmaakt van een groter bosgebied, uitdunnen? Dus bijv naaldbomen eruit halen, loofbomen laten staan? Uiteraard met beleid? Wat voor regels gelden hiervoor? Moet ik nog extra vergunningen ed ophalen?

Het is uiteraard niet de bedoeling om het hele bos te kappen, slechts om het te fatsoeneren en de gekapte bomen te gebruiken als brandhout.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K

Het beste antwoord

De Boswet geeft de gemeenten de bevoegdheid zelf regels te maken voor het vellen van bomen en houtwallen.
De gemeente heeft daartoe artikelen in het APV opgenomen.

Het is dus per gemeente verschillend en zal de Algemene plaatselijke verordening (APV) van je gemeente moeten naleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou navraag doen bij Staatsbosbeheer of de ANB. Dat zijn de organisaties die er kaas gegeten van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dus hebben ze er geen verstand van...? Lijkt me wat kort door de bocht.
Als jouw bosperceeltje groter is dan 10 are, valt het onder de boswet en zijn er regels waar je je aan moet houden. Hieronder meer informatie over de boswet.
Meer informatie over de uitvoering van de boswet kun je bij de Provincie krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van de gemeente waar je in woont, alsmede wellicht de grootte van je perceel kan het verplicht zijn een kapvergunning aan te vragen.

Maar dat zal voor jou geen enkel probleem vormen aangezien jij bezig bent met een goede vorm van bos exploitatie.

Normaal bosbeheer eist zelfs dergelijk onderhoud en trouwens ook de opbrengst van het hout zou bij verkoop niet door de belastingdienst als inkomen aangemerkt worden.

Dit is namelijk één van de weinige uitzonderingen, tenminste als het om winst uit binnenlands bosbeheer gaat. Maar dit van de belastingdienst even terzijde.

Groet,

Ton