Is een psychiater verantwoordelijk voor ongeluk die een client veroorzaakt heeft?

Twee dagen geleden stelde ik hier een vraag over het mogen opheffen van het beroepsgeheim van psychiaters als een client een gevaar dreigt te worden voor anderen. Daar kwam een reactie op waar verder geen andere reacties of antwoorden meer op kwamen maar die ik wel interessant vond.
Die reactie kwam er ongeveer op neer of psychiaters (mede)verantwoordelijk zijn als een client een ramp veroorzaakt als blijkt dat die psychiater dat enigszins had kunnen weten dat die ramp zou kunnen gebeuren. Aangezien er niet meer op die reactie gereageerd is en ik wel benieuwd ben of iemand hier er iets over weet, stel ik dat nu als vraag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had geen idee van de goede categorie waar deze vraag het beste in thuis hoort, vandaar de categorie wetgeving. Maar ik heb het idee dat dat niet helemaal klopt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De enige die verantwoordelijk is voor een ongeluk is degene die het veroorzaakt.

Er wordt al lang nagedacht over doorbreking van beroepsgeheim. Het Centrum voor Ethiek en Gezondheid publiceerde regelmatig artikelen over ethische kwesties.

Het lijkt na een ramp altijd gemakkelijk om te zeggen dat de psychiater al op de hoogte was. Zoals ook bij Tristan v.d. V. in Alphen aan de Rijn, Volkerd van der G. etc. Er zijn duizenden mensen wegens depressieve klachten onder behandeling. Die maken allemaal wel een een zware periode door. Wie is die een op 10.000 die anderen in hun wanhoop meeslepen?

Want ook wanneer een psychiater weet dat een client door een zware periode gaat, dan nog is het pas " na de ramp" duidelijk hoe iemand zich heeft gedragen.

-----------citaat uit : http://www.ceg.nl/themas/bekijk/medisch-beroepsgeheim -------

In alle situaties dreigt er ernstig gevaar voor derden en is het gevaar niet anders te voorkomen dan door openbaarmaking van gegevens.
Het beroepsgeheim waarborgt zowel het individuele belang van de patiënt van vertrouwen en privacy, alsook het maatschappelijke belang dat iedereen hulp kan inroepen en kan rekenen op vertrouwelijkheid.

Anderzijds zijn er de maatschappelijke belangen als veiligheid, volksgezondheid en mensenrechten die hiermee kunnen botsen en reden kunnen zijn om het beroepsgeheim te doorbreken. Als die verschillende maatschappelijke belangen in conflict zijn, is morele afweging nodig.

Maatschappelijke opvattingen over de waarde die aan de verschillende belangen wordt toegekend, kunnen veranderen. Dat heeft gevolgen voor de grenzen aan het beroepsgeheim en de taakopvatting van zorgverleners. Vanwege een groter gewicht dat tegenwoordig wordt toegekend aan het opsporingsbelang, lijkt er behoefte te zijn aan een nieuw evenwicht tussen zwijgplicht en spreekplicht.

Ethische kwesties:
Moet het beroepsgeheim gemakkelijker doorbroken kunnen worden ten gunste van het vroegtijdig signaleren en melden van (dreigende) misdrijven, zoals kindermishandeling, huiselijk geweld of een ander misdrijf?
Door nauwere samenwerking van politie, justitie en psychiatrie wordt soms minder streng het beroepsgeheim gehanteerd. Welk belang van de cliënt of patiënt moet zwaarder wegen: de vertrouwensband en bescherming van de individuele patiëntgegevens of de integraal afgestemde zorgaanpak met het risico op schending van het beroepsgeheim?

------------------------------------------------einde citaat --------------
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad. +
Als die verantwoordelijkheid er wel zou zijn geweest, had ik mijn werk niet meer uit kunnen/durven voeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Snel antwoord. En een goed antwoord.
Plus van mij.
corzijlstra
9 jaar geleden
In de aflevering van de Krimi van Derrick, Fall Weidau, werden 2 kinderen (zonen) van een vredige familie vermoord in familiekring, terwijl er nog een 3e kind (dochter) in leven was. Gevreesd werd, dat zij ook nog vermoord zou worden. Dat moest voorkómen worden. Er waren verder vader, moeder, de ouders van de moeder, de vader van de vader, het diensmeisje en een medewerker die het landhuis in de gaten moest houden, allemaal in een heel harmonieuze sfeer. Derrick en zijn assistent Harry tastten in het duister. Het dienstmeisje en de medewerker vielen af als verdachten, Op een gegeven moment kwam Derrick er achter, dat de moeder van de moeder onder psychiatrische behandeling stond. Zij hield van haar kleinkinderen op afgoddelijke wijze. Derrick bracht een bezoek aan de psychiater. Aanvankelijk wilde de psychiater er niets over zeggen vanwege het feit,dat hij niet graag over zijn patienten praatte. Op het laatst zei Derrick, dat er ook nog een 3e kind was. Toen Derrick aanstalten maakte om weg te gaan, zei de psychiater, dat Derrick even moest wachten. De psychiater zei toen, dat de oma eens zei, dat zij zich afvroeg, of haar kleinkinderen wel gelukkig zouden worden in deze wereld. Toen kwam de aap uit de mouw. De oma zei, dat ze die kleinkinderen had geholpen. Gelukkig dat de psychiater tochwat zei.
Erna55
9 jaar geleden
@Corzijlstra:
Derreck is een verzonnen politieserie. Het plot van deze serie is om te laten zien dat Derreck heel slim is. De kijker ( jij) ziet dat Derreck in deze aflevering rampen voorkomt.
Alle figuren zijn verzonnen. Ook datgene dat de psychiater in deze aflevering zegt, is verzonnen door de schrijvers.