mag je als je een uitkering ontvangt voor je taxipas gaan?

mag je als je een uitkering ontvangt voor je taxi opleiding gaan? zien ze dat als een motivatie dat je zsm uit je uitkering gaat of als iets wat niet mag? nl is zo krom dat ik het zeker wil weten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Antwoorden (1)

Dat hangt helemaal af van het type uitkering dat je ontvangt en van de afspraken die je eventueel hebt gemaakt met je casemanager of begeleider. Elke uitkering kent haar eigen regels en verplichtingen.

Als het gaat om een WW- of Bijstandsuitkering (WWB) dan heb je meestal een sollicitatie- en werkplicht. Dit betekent dat je verplicht bent om te solliciteren op geschikt werk, en dat je aangeboden werk in beginsel niet mag weigeren. Ook moet je beschikbaar zijn voor werk: als je bijvoorbeeld dagonderwijs volgt, kom je niet in aanmerking voor een dergelijke uitkering omdat je niet volledig beschikbaar bent voor werk. In de WW moet je in elk geval beschikbaar zijn voor het aantal uren waarover je een uitkering ontvangt.

Bij arbeidsongeschiktheidsuitkeringen zoals Ziektewet, WIA, Wajong en de oude WAO is dat anders: je hebt dan meestal géén sollicitatieplicht en vaak hoef je niet beschikbaar te zijn voor werk. Voor de nieuwe Wajong (Wajong aangevraagd na 1 januari 2010) geldt wel dat je je moet houden aan je participatieplan. Dit is een plan dat je opstelt met de arbeidsdeskundige waarin je vastlegt wat je gaat doen om je kansen op werk te vergroten of in elk geval op een bepaalde manier je tijd constructief in te vullen. Soms heeft iemand weinig mogelijkheden en houdt zo'n plan niet meer in dan het volgen van een behandeling of misschien voorzichtig proberen of vrijwilligerswerk binnen zijn of haar mogelijkheden past, en soms houdt het in dat je een compleet reïntegratietraject gaat volgen met scholing en/of een werkervaringsplaats. In de oude Wajong heb je minder verplichtingen, maar vaak ook minder begeleiding.

Het is dus allemaal afhankelijk van jouw specifieke uitkering en situatie. In de Bijstand moet je er vanuit gaan dat je álles moet overleggen: ook een vakantie moet je melden en vrijwilligerswerk mag ook lang niet altijd: als de casemanager vermoedt dat het je kansen op betaald werk vermindert, is vrijwilligerswerk niet toegestaan.

Een opleiding of cursus zul je in elk geval in de WWB, WW, Ziektewet en Nieuwe Wajong eerst moeten overleggen. Over het algemeen zal men zo'n voornemen toejuichen, tenzij je arbeidsgehandicapt bent en het UWV of de Sociale Dienst van mening is dat dit werk voor jou niet geschikt is en men vermoedt dat je als chauffeur heel snel zult uitvallen en het je klachten mogelijk zelfs kan verergeren, of je in de Bijstand zit en je nog geen startkwalificatie hebt. Oftewel: het hangt echt af van jouw specifieke situatie.