Komt er nog veel absolutisme voor in de wereld? Zo "ja" waar?

Dit bedoel ik op landelijk niveau. Niet binnen verenigingen en bedrijven uiteraard.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Michael Jackson is een absoluut genie. En ik ben het volgende ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huh?? Die volg ik niet?

Antwoorden (5)

Absolutisme is een term die verwijst naar de absolute macht die een koning of koningin heeft. Deze macht stamt uit de periode een aantaal eeuwen geleden waarin de europese koningklijke huizen nog echt macht hadden. Die periode is nu niet meer. En bij mijn weten zijn er nauwelijks nog zulke koningshuizen.

in Saudi Arabie kom je in de buurt, maar ook dar is het een combi van families die de macht hebben.

Dus: Nee, bij mijn weten komt dat niet meer voor.

Er zijn uiteraard wel dictators die de macht hebben gegrepen en nu absolute macht hebben. Denk aan Mugabe in Zimbabwe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Brunei
- Saoedi-Arabië
- Oman
- Verenigde Arabische Emiraten
- Bhutan
- Swaziland
- Vaticaanstad (dan geen koning, maar de Paus, maar dat is ook een vorm van absolutisme).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de defionitie een beetje verruimd naar deze tijd, dan worden Singapore en China nog steeds absoluut geregeerd, d.z. zonder opsitie en zonder dat kritiek op de regering is toegestaan. Oor Iran lijkt sterk op een absoluut geregeerd land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms kan het gebeuren dat mensen van wie je het volstrekt niet verwacht zou hebben je meevoeren naar een wereld van wijsheid, die door vals-moralistische ideologen gemeden wordt als de pest (kleinburgerlijk moralisme is de dood van de waarheid), terwijl de mensen die (gezien hun pretenties) de hoeders van de wijsheid zouden moeten zijn zich schuldig maken aan de meest extreme vormen van zelfbedrog, die een fundament kunnen vormen voor alles, behalve voor het kristallen bouwwerk van de wijsheid dat (volgens Oltmans) een fundament van eerlijkheid en waarachtigheid - lees: integriteit - dient te bezitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet Cuba niet, het favoriete land van Harry Mulisch, en Noord-Korea. Maar onze gewaardeerde bondgenoot Saudie-Arabie spant in veel opzichten de kroon.