Hoe (her)kennen douane ambtenaren mensen die het land niet in of uit mogen?

Stel je hebt een strafbaar feit gepleegd of terroristische neigingen. De politie wil niet dat je het land uit gaat (of cq mag binnen komen).

Ik kan me voorstellen dat er heel wat van die mensen zijn die op een dergelijke lijst staan. Maar hoe checken ze bij de paspoortcontrole zo snel wie er wel en niet door mogen?
Want die controles gaan normaal toch redelijk snel, of wordt elk paspoort helemaal bekeken en gecheckt?

PS betreft geen persoonlijke problematiek

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is een online database; je paspoort is zo gelezen, op dezelfde manier als je je stoel reserveert. dus dat is een kwestie van seconden voordat die gegevens eruit rollen. Trouwens het is de marechaussee die personen controleert. De douane is er voor de goederen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ook moet je niet vergeten, dat de mensen van de Kon. Marechaussee een 6e zintuig ontwikkelen, trouwens net als douane ambtenaren. Ze letten vaak niet zozeer op wat je wel zegt, maar meer op wat je niet zegt. Ze kijken naar lichaamstaal, is iemand nerveus, likt hij vaak aan zijn lippen, staat er zweet op zijn voorhoofd of veegt zij steeds haar handen af... Zij kijken dus niet alleen naar het paspoort, kan ook vals zijn tenslotte, maar evenzeer naar alle andere aanwijzingen.
Ze houden ook in de gaten of er mensen met uitstaande bekeuringen langs komen[maar dat bedoel je misschien ook wel met je vraag], die eerst betaald moeten worden voordat de "vakantieganger" of "zakenman" door mag lopen naar de gate. Dat kan namelijk wel als het over een bekeuring gaat: even betalen.