Op welke site vind ik uitleg over bezuinigingen in de zorg?

Je hoort altijd dat er zoveel wordt bezuinigd en dat dit komt doordat het naar de gemeente gaat etc. Maat ik vind het zo vaag en kan geen duidelijke uitleg vinden over wat nu precies de veranderingen zijn etc

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Het rijk bezuinigd en brengt delen van de zorg nu onder bij de gemeente voor minder geld en dichter bij de bevolking zo als de regering dat noemt.

Antwoorden (1)

De bezuinigingen/veranderingen vanaf 2015 gaan vooral over de langdurige zorg: zorg met verblijf (beschermd/beschut wonen of wonen in bijv. een verpleeghuis) en langdurige zorg thuis, van huishoudelijke hulp tot verpleegkundige zorg en alles daar tussenin. Verder gaat het om de jeugdzorg en (deels) de zorg die gerelateerd is aan het onderwijs.

Zorg die vergoed wordt door de zorgverzekeraar, dus huisartsen- en ziekenhuiszorg, medicatie etc. valt niet onder (de stelselwijziging van) de langdurige zorg, hoewel ook daar de laatste tijd wel veranderingen zijn: denk aan het ontstaan van de budgetpolissen, de discussie rondom de vrije artsenkeuze, etc. Ook binnen de GGZ is het een en ander gewijzigd in onder meer de manier waarop wordt doorverwezen, maar dat is al langer aan de gang en dat valt voor het overgrote deel ook niet onder de langdurige zorg.

De site www.hoeverandertmijnzorg.nl is de site van de overheid die sinds eind 2014 in de lucht is en enkele veranderingen op een rijtje zet. Vrij basaal, maar een goede start wanneer je je afvraagt welke zorg nu onder welke zorgwet valt en bij welk loket je dan terecht moet. Je navigeert op soort zorg (jeugd of volwassenen, zorg thuis of zorg in een instelling, etc.) en komt zo uit bij informatie over de zorgwet waar die specifieke zorg onder valt.

De rijksoverheid heeft ook een site waar alles kort in een overzicht staat: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/veranderingen-zorg-en-ondersteuning/veranderingen-in-de-langdurige-zorg

Het valt mij trouwens op dat in de media vaak zaken worden benoemd als zorg die "tegenwoordig onder de gemeente valt" die daar óf al heel lang onder valt (zoals woningaanpassingen of huishoudelijke hulp) óf juist NIET onder de gemeente valt, zoals persoonlijke verzorging of verpleging thuis (die nu valt onder de aanspraak wijkverpleging van de zorgverzekeringswet). Wat dat betreft is het wel belangrijk om goed je bronnen de controleren, want er wordt - helaas ook door organisaties als zorgverzekeraars en gemeente - veel onjuiste informatie gegeven. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat er veel zaken zijn voorgesteld en daarna weer teruggedraaid of gewijzigd, zodat je er echt goed bovenop gezeten moet hebben om te weten hoe het nu uiteindelijk allemaal geregeld is. Bij twijfel dus altijd dubbel checken en vooral de datum van je bron controleren: ook nu worden er dingen gewijzigd, teruggedraaid of uitgesteld; een bron van september 2014 kan zomaar achterhaald zijn.