Heeft degene die de stropdas heeft afgeschaft (Prins Claus?) ook gezegd dat het bovenste knoopje los moest?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Erna55
8 jaar geleden
Verkeerd gesteld dat Prins Claus de stropdas afschafte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet gesteld, maar gevraagd (er staat een ? achter).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je deponeert een onjuiste stelling binnen een vraag. Niemand heeft de stropdas afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had het beter tussen aanhalingstekens kunnen plaatsen. Was natuurlijk niet letterlijk bedoeld.

Het beste antwoord

Prins Claus heeft de stropdas niet afgeschaft maar maakte vooral een statement tegen de beperkingen die hij ondervond als lid van het koningshuis. Over het overhemd heeft hij zich in dit verband helemaal niet uitgelaten. De etiquette zegt niets over het al dan niet sluiten van het bovenste knoopje. Officieel hoor je als man gewoon een stropdas te dragen en of je dan het bovenste knoopje sluit is van weinig belang omdat die plek door de das wordt bedekt. Als het overhemd goed gesloten blijft vallen is er niets op tegen om het bovenste knoopje open te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus @Maarten, precies dat was hetgeen Prins Claus probeerde over te brengen en de stropdas was het symbool. Doordat veel mannen opstonden en hun stropdas weggooiden stalen zij in feite zijn originele manier van verzet. Later bleek dat zij het idee erachter niet eens hadden begrepen, geen man in de zaal namelijk was zo gebonden aan beperkingen en protocol als Prins Claus door zijn huwelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het was dus een (niet voor iedereen begrijpelijke) symbolische handeling. Wat er vervolgens gebeurde is dat mannen in keurige donkere pakken rondliepen zonder stropdas (het enige element dat ze van elkaar onderscheidde) en met een open frommelboordje dat er qua stof helemaal niet geschikt voor was.
Waar is de modeontwerper die met overhemden komt die daar wel geschikt voor zijn??
Amadea
8 jaar geleden
Door er een (donker gekleurd) effen t-shirt onder te dragen ziet het er al een stuk netter uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alles is beter dan het witte overhemd van dunne stof dat er niet voor bedoeld is.

Andere antwoorden (1)

,,Stropdasdragers aller landen verenigt u: werpt het touw af dat u hindert! Zet uw nek op het spel! Bevrijdt u en waagt u in het openboordenparadijs", was de boodschap van prins Claus bij de uitreiking in 1998 van de naar hem genoemde cultuurprijs. De toespraak werd door luisteraars en belangstellenden van het radioprogramma nipt gekozen als 'beste' van het recente tijdvak.

Een open boord, dat doet inderdaad vermoeden dat daar een open bovenste knoopje bijhoort. Want anders heb je nog steeds dat gevoel dat je keel afgekneld wordt.
Amadea