Gaat een deel van België bij Nederland horen op korte termijn?

Hoe groot is die kans? Wat komt er bij kijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Vlaanderen wordt de eerstkomende jaren niet onafhankelijk. Ruzie maken met de Franssprekende
hoort bij de essentie van Belg zijn.
80% van de Vlamingen is tegen afscheiding , doch voor grote autonomie.
Als het toch zo ver komt zie ik Vlaanderen eerder onafhankelijk worden en niet opgaan in Nederland.
Niet omdat we de Nederlanders niet mogen ,maar omdat de kans zou bestaan dat we in Nederland een tweederangsrol zouden spelen.
Ik zie als Vlaming nog eerder een Groot-Boergondië

Toegevoegd na 12 uur:
Eigenlijk worden zogenaamde problemen tussen Vlamingen en Walen schromelijk overdreven in de pers.
Grootste problemen vormen de verfranste Vlamingen uit de Brusselse bourgeoisie zelf en ultra rechtse Flaminganten.
Bij een eventueel onafhankelijk Vlaanderen zijn natuurlijk de Zeeuws Vlamingen ,Kempenaars en Limburgers zeer welkom :eindelijk een plaats om thuis te komen.
Vlaanderen en Nederland samen : van mij mag het ,maar hoeft absoluut niet.

Toegevoegd na 13 uur:
Ondanks de crisis blijft België één van die zeldzame hartverwarmende welvaartstaten.
Ziet U de gemiddelde Vlaming al uit zijn luie zetel komen om oorlog te voeren met de Walen?...dat zou pas een Belgenmop zijn.
Wij laten het gekrakeel liever over aan ons politici , die worden niet voor niets vet betaald ,he
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, die kans acht ik heel klein en zeker niet op korte termijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kans lijkt niet groot omdat het draagvlak daarvoor bij Vlamingen n iet groot is.
En snel zou het ook niet gaan. Daar zouden heel wat wetswijzigingen voor nodig zijn.
Voor Nederland o.a. Grondwet, Koninkrijkswet, en allerlei wetten en regelingen moeten worden afgestemd.
En je zit dan natuurlijk ook nog eens met 2 koningshuizen.

Aan de andere kant, de samenvoegind van de goede oude DDR en de toenmalige Bondsrepubliek was ook in een achternamiddag geregeld.
Maar daar was meer sprake van een overname.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beatrix wordt koningin van Nederland en het nieuwe stuk nederland. Albert II wordt groothertog van Vlaanderen. Lijkt me wel gepast.
Er is helemaal geen sprake van het vergroten van het Nederlands grondgebied met een stuk Belgie.

De staatsrechtelijke wijziging die dit met zich zou meebrengen is enorm.

De kans is nul als je vraagt of dit op korte termijn (binnen een jaar of zo) zal plaatsvinden.
itsme
13 jaar geleden
De Vlamingen spreken bijna dezelfde taal, maar zijn verder heel anders en willen niet bij Nederland. Dat hoeft ook niet. In de EU zijn veel landen een stuk kleiner dan Vlaanderen en kunnen prima zelfstandig bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit niet uit dat Vlaanderen zich aansluit bij het Koninkrijk der Nederlanden, ongeveer op dezelfde manier als de Antillen. Met behoud van eigenheid.

Wallonie is welkom bij Frankrijk.

En verder zou ik zeggen: laat het gewest Brussel aan Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang het Vlaams belang niet aan de macht komt in België is er geen kans toe.
maar ze willen België verdelen in het land vlaanderen en het land Wallonië omdat het Vlaams belang tegen het koningshuis is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE SORRY. KIJK JIJ WILT NATUURLIJK HEEL GRAAG DAT SUSKE EN WISKE ONZE NATIONALE TROTS WORD. MAAR HELAAS BELGIE ZAL GEWOON BELGIE BLIJVEN