Hoe kan het dat er bij voetbal hooliganisme is en bij rugby niet?

Vooral in Engeland is dat verschil duidelijk te zien. Zowel voetbal als rugby is een volkssport waar de zelfde sociale klasses op afkomen. Ook de stadions en daarmee de aantallen supporters zijn gelijk. Toch zit bij rugby iedereen door elkaar terwijl bij voetbal iedereen mekaar meteen de hersens in lijkt te willen slaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

"Football is a gentleman's game played by ruffians and rugby is a ruffian's game played by gentlemen".

bij rugby is het in de wedstrijd geen respect voor de tegenpartij, dat krijgen we ook altijd te horen bij de peptalk. Respect komt wel na de wedstrijd. Tuurlijk is er er in zekere zin respect in de wedstrijd. maar het liefst loop jeje tegenstander helemaal kapot. Zodra het eindsignaal klinkt drinkt iedereen met elkaar een biertje, en is het altijd gezellig. Wat de eindstand ook is. De scheids word ook gerespecteerd in de wedstrijd. Je moet hem dan ook niet gaan uitschelden ofzo want dan lig je er gewoon uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voetbal krijgt veel meer media-aandacht. Het is voor kwaadwillenden dus veel "leuker" om bij voetballen te rellen.
Daarnaast is het zo dat voetbal bij hele volksstammen er met de paplepel wordt ingegegoten. Mensen voelen zich echt verbonden met zo'n club en gaan er desnoods voor op de vuist.
En ik bedoel, ik vind een tattoo met de naam van je geliefde al twijfelachtig. Maar een tatto van een voetbalclub............?!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt het over Nederland. In Engeland is de media aandacht echt niet minder hoor.
Overigens, ik ben totaal geen tatoo-man, maar als ik er een zou nemen zou het er toch al gauw een van Ajax worden. Of het wapen van Amsterdam. Het is maar waar je je mee verbonden voelt he ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niets met voetbal noch tatoeage, maar de liefde voor de club houdt het volgens mij vaak langer vol dan die voor een persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik ga maar weer eens naar het stadion voor de laatste marteling van het seizoen. Kijken of er nog wat te rellen valt ;)
Omdat van oudsher beide gentlemans sporten waren. Voetbal is in de eerste plaatst door het Grote GELD kapot gemaakt en naderhand door een bende barbaren , die men ook hooligans noemt, dat het inderdaad twee tegenpolen geworden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik mezelf ook weleens afgevraagd. Maar dan niet per sé met betrekking tot rugby, maar eigenlijk elke willekeurige sport waar je grote supportersschare hebt.

Ik denk dat het komt omdat voetbal in de loop der jaren toch de nummer één volkssport is geworden. En daarnaast moet je wel begrijpen dat de overgrote meerderheid van het publiek echt niet naar een voetbalwedstrijd komt om rotzooi te schoppen: het is slechts een kleine minderheid die zich misdraagt en daarmee het imago van de sport bezoedelt.

Helaas krijgen dat soort excessen veel media-aandacht en vinden hooligans (want supporters zijn het niet) het stoer om filmpjes ervan op Youtube te zetten en dan gaat zoiets een eigen leven leiden.