Bestaat er een archief van handtekeningen?

Telkens als men om een nieuw paspoort gaat, kan men een nieuwe handtekening nemen. Papieren die met een andere handtekening ondertekend zijn, vervallen echter niet. Wil dat zeggen dat de Staat een enorm archief heeft van wie welke handtekening heeft/had? Of hoe lossen ze dit anders op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, maar wel leuk om te weten: Van beroemde mensen hebben gespecialiseerde handschriftdeskundigen vaak wel een archief van handtekeningen. In het televisieprogramma Pawn Stars bieden mensen regelmatig (documenten en andere voorwerpen met) handtekeningen van beroemdheden aan aan de eigenaren van een pawn shop. Een pawn shop biedt leningen aan in ruil voor het in bewaring geven van waardevolle zaken en mag deze artikelen verkopen als de lening niet op tijd of niet volledig wordt afgelost. De eigenaren van de pawn shop in Pawn Stars schakelen een handschriftdeskundige in om de echtheid van de handtekening(en) die worden aangeboden, te bepalen. Deze handschriftdeskundige beschikt over een (zelf aangelegd) archief van handtekeningen op basis waarvan hij de echtheid van onbekende handtekeningen kan bepalen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pawn_Stars
Antoni
9 jaar geleden
Correctie op mijn reactie: ik vermoed dat "zelfaangelegd" zonder spatie hoort te worden geschreven.

Het beste antwoord

Met handtekeningen op identiteitsbewijzen gaat het net als met foto's. De handtekening moet recent zijn en overeenstemmen met de huidige handtekening. Als de handtekening in de loop der tijd verandert, wordt het steeds lastiger om de echtheid van een oude handtekening aan te tonen. Bij civiele geschillen zal degene die de echtheid van de handtekening betwist, aan moeten tonen dat het niet de handtekening is van degene wiens naam onder het document staat. De echtheid van handtekeningen onder oudere documenten wordt niet vaak betwist.

Er bestaan geen archieven. degene die de handtekening heeft gezet, kan wellicht door zelf oude door hem of haar ondertekende documenten te laten zien aantonen dat de handtekening in de loop der tijd is veranderd. als er dan nog twijfel is, kan een handschriftdeskundige worden ingeschakeld. Let op, dit is iets anders dan een grafoloog. Onderzoeken van handtekeningdeskundigen kosten enkele duizenden euro's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de info!