Is er ook een verschil in de huizen van west en oost berlijn?

Zijn er ook verschillen te zien in de huizen en de gebouwen van oost en west berlijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
ronron1212
9 jaar geleden
wat bedoel je de bouw stijl dan is het antwoord ja die is er.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op dit plaatje kun je ook een duidelijk verschil zien. Er werden verschillende soorten straatverlichting gebruikt en dit is goed te zien van bovenaf: http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02540/Chris-Hadfield-ber_2540064b.jpg

Antwoorden (1)

Ja, de oorzaak is dat Oost-Berlijn heel lang de hoofdstad was van Oost-Duitsland (DDR) en daar hadden ze andere ideeën over stedenbouw en onderhoud dan in het Westen. Bovendien had West-Berlijn er belang bij zo mooi en vooruitstrevend mogelijk over te komen.
In Oost-Berlijn kan je nog steeds veel gebouwen zien die door de DDR werden gebouwd, met "communistische" muurschilderingen en door de Sovjet Unie geïnspireerde bouwstijlen.
Ook waren er nog lang grote delen van het centrum aan de oostkant waar je nog de beschadigingen door de gevechten van de WO II aan kon zien. Dat worden/werden er snel minder en zeker vlak bij de doorgang "Brandenbürger Tor" is het nu erg veranderd: Het grote open plein aan de Oostkant (ik ben daar zelf geweest toen het nog DDR was) is nu helemaal omsloten door o.m. ambassades en er is een Starbucks tegenover.