Martinus (Sint Maarten) werd vereerd om zijn liefdadigheid.
Hij schonk nl. de helft van zijn mantel in de winterkou aan een bedelaar. Hij is later ook monnik geworden en stichtte in Frankrijk zelfs verschillende kloosters. In 372 werd jij gekozen tot bisschop van Tours en werd vanwege zijn goedheid heilig verklaard, vandaar werd hij sint Maarten.

Op de feestdag van sint Martinus werd het gebruikelijk de veelal arme kinderen iets te geven. Dit werd nog bevorderd doordat 11 nov.( zijn begrafenisdag) toen het begin was van de vastentijd vóór Driekoningen op 6 jan.

De verering van sint Martinus bleef niet beperkt tot Frankrijk, maar verspreidde zich over heel Europa. Ook in ons land zijn er enkele kerken naar hem genoemd. De verering vond zelfs in protestantse gebieden plaats. De 11e nov. bleef zijn feestdag, omdat dze datum zowel zijn stervensdag als zijn doopdag was.

Met Sint-Maarten langs de deuren gaan en zingen om wat snoep was aan het begin van de 20e eeuw iets voor arme kinderen, ouders van rijkere kinderen zouden zich ervoor schamen.
In de jaren '20 en -'30 veranderde dit. Men begon dit als volksgebruik te zien en iedereen deed mee.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ieder jaar op 11 november trekken groepjes kinderen langs de straten. Ze dragen lampions en ze zingen liedjes. Zoals hier in het stadje Zaltbommel. Ze vieren het feest van Sint-Maarten. Zaltbommel heeft een kerk die gewijd is aan Sint-Maarten. Maarten heette eigenlijk Martinus. Hij werd geboren in het jaar 316 na Christus. En toen hij 15 was, werd hij soldaat in het Romeinse Leger. Op een dag kwam hij in een stad in Frankrijk aan. Het was winter en verschrikkelijk koud. Bij de stadspoort zat een bedelaar, gekleed in lompen. De man had het heel erg koud. Hij kon die nacht wel doodvriezen! Toen Martinus de arme man zag, scheurde hij zijn mantel in tweeën en gaf hij de helft aan de bedelaar. Diezelfde nacht droomde hij van Jezus die gekleed was in de halve mantel van de bedelaar. Dat was voor Martinus een Teken uit de Hemel. Martinus verliet het leger, liet zich dopen en werd monnik. Hij probeerde overal goed te doen en arme mensen te helpen, en uiteindelijk werd hij een Bisschop in Frankrijk. En na zijn dood werd hij Heilig verklaard. De liedjes die de kinderen zingen zijn eigenlijk bedeliedjes. Ze spelen de bedelaar. En net zoals Sint-Maarten de helft van zijn mantel aan de bedelaar gaf, geven de inwoners van Zaltbommel iets aan de kinderen: snoep of mandarijntjes. En de kinderen mogen al dat snoepgoed niet zelf houden: de helft gaat naar mensen die het minder goed hebben. Want je rijkdom delen, daar gaat het om tijdens het Sint-Maartensfeest. Ook in Zaltbommel.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20081231_stmaarten01