Waarom grijpt de politie niet eerder in bij programma's als blik op de weg en wegmisbruikers?

Je ziet altijd dat wanneer de politie op een overtreding stuit of gevaarlijk rijgedrag ziet, dat ze er nog een aantal minuten achterna rijden en op zoek gaan naar meerdere overtredingen. Pas nadat ze een aantal overtredingen hebben vastgelegd, houden ze de persoon in kwestie aan om hem met zijn/haar fouten te confronteren en de boetes uit te schrijven.

Maar ik snap niet waarom ze soms zo lang wachten, het lijkt net alsof ze uit zijn op extra veel boetes en mooie filmpjes voor het tv programma, terwijl mij juist lijkt dat je gevaar moet voorkomen.

Als de politie op een vechtpartij op straat stuit grijpen ze altijd gelijk in, en gaan ze niet wachten tot er uiteindelijk iemand met een gebroken nekwervel op de grond ligt om dan pas een boete te kunnen uitschrijven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Natuurlijk is het beter voor de kijkcijfers zoals hierboven al wordt gezegd maar dat is zeker niet de reden.
De agenten hebben vrij snel in de gaten dat ze met een verkeers hooligan te maken hebben.
Ze moeten echter voldoende bewijs verzamelen, en dus meerdere overtredingen, om diegene hard genoeg aan te kunnen pakken.
Als ze meteen bij de eerste overtreding de persoon staande houden kunnen ze niet veel meer doen dan een bekeuring uitschrijven.
Als ze meerder overtredingen kunnen aantonen kunnen ze hardere maatregelen treffen zoals invorderen rijbewijs middels artikel 5 WVW (kapstokartikel). Hierdoor pakken ze de hooligan veel beter omdat hij/zij langere tijd zijn/haar rijbewijs kwijt is en het ook beter geregistreerd wordt. Hierdoor is, bij recidive, weer makkelijker zwaarder te straffen.
Bij flink zware overtredingen of indien de gevaarsetting te erg wordt grijpen ze echt wel eerder in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is beter voor de kijkcijfers... helaas....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frans117
Dus wel,
ze doen altijd een meting, is die net onder de 50km/h
dan starten ze een nieuwe, en dan zitten ze boven de 50 en vorderen ze het rijbewijs.
Wat een belachelijk programma, de harde criminelen durven ze niet aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Geforce102
Dus niet,
Verkeerspolitie doen gewoon hun werk.
Verders hebben hun (de verkeerspolitie) geen baat bij kijkcijfers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Geforce102. Nee, hun taak is het om te zorgen dat die weg veilig blijft. En als de één of andere wegpiraat tegen een paar stevige prenten aanloopt, vind ik dat heel best. En als ze toevallig wel een keer tegen een crimineel aanlopen pakken ze hem ook heus wel. Ik word schijtziek van altijd dat gezeik over de politie, als je je normaal aan de regels houdt heb je er helemaal geen last van.
Ze moeten een traject meeting maken dus moeten ze de te hard rijdende persoon langer volgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo krijgen ze een beter beeld van het algemene rijgedrag.
Vaak hebben die agenten al wel door dat ze te maken hebben met een gevaar op de weg.
En dat zo iemand een stevige reprimande nodig heeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correct
Het is ook niet altijd mogelijk om de overtreder direct aan de kant te zetten, vooral op snelwegen met druk verkeer. Ze moeten dus wel een poosje volgen om op de betreffende auto in te lopen en een stopteken te kunnen geven. Als ze gedurende die tijd nog meer overtredingen zien, is het logisch dat ze die er ook meteen bijpakken als de aanhouding plaats vindt. Veel bestuurders die veel te snel rijden begaan ook overtredingen zoals bumperkleven, rechts inhalen en rode lichten negeren. Het heeft niets te maken met kijkcijfers, mooie filmpjes en extra veel boetes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Motivatie voor de min, aub?
Hoe groot is de kans dat een wegmisbruiker gespot wordt door de politie? Best klein. Het is dan ook logisch, dat de politie, als ze eenmaal iemand op het oog hebben, een totaal plaatje willen krijgen, van het rijgedrag van deze persoon.

Als ze direct na constatering van een overtreding overgaan tot staande houding, dan dekt dit vaak de lading niet. De wegmisbruiker komt er te makkelijk mee weg. En juist dat zou de verkeersveiligheid niet ten goede komen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Naast de reactie van mijn bovenmensen, denk ik ook dat het (gelukkig) zo is dat de wet wel met een zekere marge wordt genomen.
Als jij op de snelweg waar je 100 mag alleen tijdens het inhalen met 120 km rijdt, zou je in theorie volgens de wet te hard rijden. Gelukkig wordt er nog wel een marge gebruikt, waardoor er gekeken wordt of de overtreding daadwerkelijk een ingreep nodig heeft en of het slechts een incident is (weer terug gaan naar 100 km/h), of een constant gedrag (versnellen naar bijvoorbeeld 160 km/h).

Er zit een groot verschil tussen het rijden op de weg en een gevecht. Het rijden op de weg is normaal toegestaan, maar binnen de geldende regels / snelheidsmarge.
In geval van een gevecht heb je deze marge niet, iemand slaan is altijd fout en is ingrijpen dus altijd (gewenst) goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, maar als je tijdens inhalen 120 rijdt waar 100 toegestaan is, rij je toch echt gewoon veel te hard. Dan gelden er geen marges meer en ben je echt de sjaak als je gepakt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wederom, als het alleen tijdens het inhalen is, zal dat hooguit 1 minuut duren. Als je daarna weer 100 gaat rijden, zou je door een normaal denkende agent geen boete (moeten) krijgen. In geval dat je dan net langs een flitser gaat, heb je inderdaad pech. Flitsers zijn robots die geen grijs gebied kennen (rekening houden dat je versneld als je inhaalt en het geheel over langere termijn bekijken) dit is ook het belangrijke verschil wat een agent zou moeten inzien, ook naar het grijze gebied kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hee, leerdam, waar is je plusje?
die eerste plus is van mij