Is polen economisch gezien rijker dan nederland ?

Toegevoegd na 9 uur:
Er werd gezegd dat het motor van Europa is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Nee.

Polen heeft een tekort op de handelsbalans. Belangrijkste exportproducten zijn steenkool, chemische producten en levensmiddelen. Ingevoerd worden o.a. machinerieën, aardolie, chemische producten en levensmiddelen. Voornaamste handelspartner is Duitsland en verder Italië, Rusland, Groot-Brittannië, Nederland en Frankrijk.
Polen concentreerde zich na de Tweede Wereldoorlog volledig op het economische model van de Sovjet-Unie. Banken en grote bedrijven werden genationaliseerd en het grootgrondbezit werd opgeheven. Alleen de kleinere boerenbedrijven en de dienstensector bleven in particuliere handen. Het levenspeil bleef lang erg laag, maar wel veranderde Polen geleidelijk van een overwegend agrarisch in een geïndustrialiseerd land.

De particuliere sector verschaft werk aan 65% van de Poolse beroepsbevolking. De regionale verschillen in werkloosheid zijn groot. Stedelijke gebieden als Warschau, Krakow en Poznan hebben een laag werkloosheidscijfer, terwijl een werkloosheid van meer dan 20% voorkomt in de rest van het land. In 2013 was het percentage werkeloosheid voor heel Polen 13,5%. Ter vergelijking: in Nederland 8,7%.
Het bruto nationaal product per hoofd van de bevolking was in in Polen 2013 $21.100. Van Nederland kan ik geen bnp 2013 vinden. Wel van 2011, en het zal dus lager zijn geworden maar zeker nog het dubbele van Polen: $51.410.
Amadea
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Bnp 2013 in dollars nederland 768.704 milj nummer 17.Polen 514.503 nummer 18.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_bnp
Amadea
9 jaar geleden
Dat kan onmogelijk per hoofd van de bevolking zijn. Wat het dan wel mag wezen? Ik vertrouw wikipedia meestal niet.
ronron1212
9 jaar geleden
Bnp is bruto nationaal product.
ronron1212
9 jaar geleden
Bruto nationaal product (tegenwoordig Bruto nationaal inkomen)
bbp per hoofd van de bevolking Enig verschil maar het is wel iets anders.
ronron1212
9 jaar geleden
BBP nederland 42,700 dollar 2011
20,600 2011 polen
ronron1212
9 jaar geleden
Zoals je ziet min ik niet ondanks dat je antwoord niet goed is. maar reageer gewoon.
ronron1212
9 jaar geleden
Of je wel of niet Wikipedia wel of niet vertrouwd dit zijn economische begrippen en daar moet je in thuis zijn.
Amadea
9 jaar geleden
Het klopt niet dat mijn antwoord op de vraag zoals die gesteld is niet goed zou zijn. Er staan alleen gegevens in die jíj anders interpreteert. Maar de inhoud van het antwoord wordt daar niet fout door.
ronron1212
9 jaar geleden
Het bruto nationaal product per hoofd van de bevolking was in in Polen 2013 $21.100. Van Nederland kan ik geen bnp 2013 vinden. Wel van 2011, en het zal dus lager zijn geworden maar zeker nog het dubbele van Polen: $51.410. wat staat hier dan Bruto Nationaal product dat moet zijn. BBP bruto binnenlands product.