Waarom heeft het Vaticaan zoveel macht in de VN en andere religies niet?

De invloed van de katholieke kerk reikt zeer ver. Als enige godsdienst heeft zij een zetel in de Verenigde Naties, met de status van land als permanente waarnemer. Deze positie komt verder alleen toe aan het neutrale Zwitserland. Deze status geeft de katholieke kerk net zoveel rechten om de algemene vergadering van de VN toe te spreken als Nederland. Er zijn echter ook organisatie-waarnemers bij de VN en die hebben minder rechten dan de landen. Hiertoe horen onder meer het Palestijns zelfbestuur, de Islamitische Wereldconferentie en de Europese Unie.

http://www.seechange.org/media/Trouw.htm

Toegevoegd na 3 minuten:
Het directe gevolg is, dat de VN minder effectief kan optreden om een aantal zeer reële problemen aan te pakken. Met name in de armste landen zijn gevolgen voelbaar: honderdduizenden vrouwen sterven door onveilige, illegale abortussen en miljoenen raken jaarlijks besmet het HIV-virus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Grotendeels omdat onze westerse maatschappij zijn normen en waarden vindt in het Christelijke geloof. iets wat tegenwoordig wel eens herzien zou kunnen worden.
Inderdaad alle slachtoffers van de door de in christelijke geloof verboden voorbehoedsmiddelen zijn voor 100% aan hen toe te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vaticaanstad (Latijn: Status Civitatis Vaticanae, Italiaans: Città del Vaticano) is het kleinste onafhankelijke land ter wereld. Het grondgebied wordt echter geheel omsloten door de stad Rome, waardoor het een enclave binnen Italië is.

Vaticaanstad wordt volkenrechtelijk vertegenwoordigd door de Heilige Stoel en huisvest de hoofdzetel van de Rooms-katholieke Kerk. Staatshoofd van Vaticaanstad is de paus, die zijn officiële residentie heeft in het apostolisch paleis. De huidige paus is Benedictus XVI.

Het dwergstaatje is in 1929 ontstaan en kan als een voortzetting of herleving van de Kerkelijke Staat gezien worden. Vaticaanstad is geen lid van de Europese Unie, maar neemt wel deel aan diverse internationale organisaties. Vaticaanstad staat sinds 1984 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hier wordt alleen niet kerk en staat niet gescheiden, maar zelfs kerk en wereld niet. Het verbaast mij ook zeer, dat de RK kerk zoveel invloed heeft in de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mool:Dus je plempt hier maar iets neer, zonder antwoord te geven op de vraag????
Het is de vraag of de stelling wel klopt.

De macht van de Islam is veel groter, door de samenwerking van de Islamitische landen, in de OIC (Organisatie van Islamitische Landen). Door het machtsblok van 57 landen kunnen ze – vaak gesteund door de overige, niet-islamtische dictaturen – van alles doordrukken.

Niet voor niets zei premier Balkenende vorige week dat de VN dringend aan hervorming toe is.

Bij de VN Mensenrechtenraad is het net zo, zie het nieuws van twee weken geleden:

“Landen die zelf de mensenrechten schenden, zorgen er doelbewust voor dat de VN Mensenrechtenraad in Genève niet effectief kan zijn. De minister vindt ook dat Israël disproportionele aandacht krijgt binnen de raad, waardoor de situatie in andere landen onderbelicht blijft. Lidstaten van de Mensenrechtenraad tasten de middelen aan die de VN hebben om mensenrechten te beschermen.’ schrijft minister Verhagen aan de Tweede Kamer.

De meerderheid van de 47 lidstaten is niet vrij, of slechts gedeeltelijk vrij. De internationale NGO Freedom House is het grotendeels met Verhagen eens. Volgens Freedom House dekt de raad sommige ernstige mensenrechtenschendingen zelfs toe.”