waarom droegen gevangenen vroeger zwart/witte streepjes pakken?

ik snap dat het opvalt maar waarom zwart-wit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Ik denk dat het te maken heeft met de tralies. Als een man/vrouw met een wit shirt achter de tralies staat krijg je zwart wit. Ik zijn het natuurlijk sombere kleuren wat in die tijd hoorde bij de gevangenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
michien als ze ontnappen dat ze snel te zien zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De klassieke zwart-witte gevangeniskledij ontstond in de 19e eeuw in de VS. Het idee was dat gevangenen die ontsnapten dankzij deze opvallende kleding snel op te sporen waren. Tegelijkertijd symboliseerde het speciale pak de schande van het overtreden van de wet.

Sinds de middeleeuwen stonden strepen namelijk voor iets slechts. In liederen, gedichten en boeken uit die tijd droegen buitenbeentjes vaak gestreepte kleding, van hoeren, ketters en joden, tot melaatsen en vrijdenkers. Ook de duivel werd vaak in streepjeskleren afgebeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gemakkelijk herkenbaar en het wijkt af van wat je normaal ziet. Dus als iemand ontsnapt en hij droeg een zwart/wit gestreept pak, dan wisten de mensen dat dat een 'gevangene' was. De kans dat die persoon gevangen werd was dan natuurlijk ook erg groot. :)