Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe spreek je Nike uit? Naajkie of Naajk?

Volgens mij zeggen de engelstaligen Naajkie. En omdat daar het merk vandaan komt lijkt me dat leidend....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je dit nu als antwoord had neergezet, had je het Beste Antwoord verdiend (als ik zou mogen kiezen).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

het merk nike is naar de godin Nikè genoemt.
De godin spreek je uit als niekè, engelstaligen maken daar Naaikie van.
In Nederland zeggen we naaik zoals we Maaik zeggen tegen Mike, omdat we de vernoeming naar de godin niet kennen (of er niet op letten) en het als een engelstalige naam uitspreken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je spreekt het uit als Naajkie, ja.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vriendin van mij heeft een hond en die heet Nike. Zij noemt hem Naajk en als bijnaam Naajkie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, officieel is het naajkie in Engeland en Amerika etc. zeggen ze dat ook allemaal. Alleen in Nederland zegt bijna iedereen naajk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is in deze geen juist antwoord.afhankelijk van her land waar je woont of de taal die je spreekt,is het voor de een naajkie voor de ander naajk,.in duitsland zeggen ze naojke.in limburg nekki.zo zijn er nog wat voorbeelden te vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
nekki moet zijn nejki.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Dat hangt er ook een beetje vanaf waar je woont:
http://nl.forvo.com/word/nike/
Maar dit lijkt de officiële uitspraak te zijn:
ˈnaɪki
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding