Kan een ouder eenhet uittreksel van een geboorteregister halen van zijn zoon van 17?

Mijn vraag: Kan de vader van de 17jarige jongen een uittreksel van zijn zoon's geboorteregister halen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
de vraag is niet eenduidig te beantwoorden. als het een standaard situatie betreft (dus binnen een gezin) kan elke ouder een uittreksel uit het geboorteregister van zijn minderjarige kinderen vragen.
bij scheiding ligt dat anders. dus graag meer info zodat je ook een duidelijk antwoord kan krijgen....

Het beste antwoord

Ja. Een ouder kan altijd het geboorteregister van zijn/haar kind opvragen. (Dit kan in de gemeente van geboorte).
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus, daar hoeft het kind niet zelf bij te zijn?
Computoon
9 jaar geleden
Daar stond niets van bij op de verschillende gemeentesites die ik heb geraadpleegd (dat zou namelijk wel wezenlijke informatie zijn). Ik raad je wel aan een geldig identiteitsbewijs van jezelf mee te nemen en de namen, geboortedatum en -plaats paraat te hebben. NB: uittreksel geboorteregister is alleen te verkrijgen in de geboortegemeente. Het mag niet verward worden met het veel meer gevraagde uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie waarin onder meer adresgegevens staan. Hiervoor kunnen andere regels gelden.