Mag je een telefoon verkopen als eigenaar deze verzuimd op te halen na reparatie?

Ik heb een iphone gerepareerd voor iemand tegen kostprijs en zelf alle onderdelen betaald. Nu komt eigenaar hem niet ophalen omdat hij inmiddels een nieuwe telefoon heeft en dus weinig prioriteit heeft bij dit toestel . Nu wil ik hem verkopen omdat ik hem al weken gevraagd heb om te betalen omdat ik dat geld ook nodig heb , mag dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
6 jaar geleden
Overleg met eigenaar. Wellicht vindt deze dat ook een goede oplossing voor de kosten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn schoenmaker heeft in zijn voorwaarden staan dat als de schoenen langer dan drie maanden niet opgehaald worden, deze zijn eigendom zijn. Je moet bij afgifte een papier ondertekenen dat je hiermee akkoord bent. Hij vraagt bovendien steeds een voorschot van de helft van de geschatte herstelkosten. Toch worden dingen niet opgehaald...en die verkoopt hij dan.
In deze kwestie zal je zoals hierboven reeds geantwoord werd geen andere keuze hebben dan nubtoestemming vragen voor verkoop of maatregelen nemen om.je geld terug te krijgen.
Maar onderzoek meteen ook hoe je je in toekomst kan beschermen. Inderdaad is het soms voordeliger een nieuwe phone te kopen dan om hem te laten repareren...zeker in de koopjesperiode. Dus bescherm jezelf voor de toekomst

Antwoorden (1)

Nee, je mag de telefoon conform BW Boek 7. Bewaarneming - artikel 600 niet zonder toestemming verkopen.
"Bewaarneming is de overeenkomst waarbij de ene partij, de bewaarnemer, zich tegenover de andere partij, de bewaargever, verbindt, een zaak die de bewaargever hem toevertrouwt of zal toevertrouwen, te bewaren en terug te geven."

Nu gaat het jou vooral om de betaling van de reparatie. Het in bewaring houden van de telefoon zal niet zo'n probleem zijn.

Je kunt vragen of je de telefoon mag verkopen.
Het kan zijn dat hij hiermee akkoord gaat.

Als dit niet het geval is, en indien betaling uitblijft nadat de betalingsherinnering is verzonden en de betalingstermijn is overschreden, stuur je nog een laatste aanmaningsbrief voordat je de vordering uitgeeft aan een incassobureau.
Veel meer kun je niet doen, denk ik.
SimonV