Matrixbord met snelheids aanduiding zonder rode rand: Advies of verplichting?

Op de Matrixborden boven snelwegen staan bij opstoppingen vaak de matrixborden aan en geven een bepaalde snelheid. De éne keer met rode rand, een andere keer zonder.

Is de versie zonder rode rand ook een verplichte snelheid, of is dat het dan adviessnelheid?

Toegevoegd na 1 minuut:
Symbolen die een Nederlands matrixbord kan tonen:
RVV-Bord A3: Maximumsnelheid op een elektronisch signaleringsbord met een wit getal en eventueel een rode rand:
Bord Betekenis Toelichting
Limiet 120 km/h Wordt alleen gebruikt op de A1, als test voor variabele snelheden.
Limiet 100 km/h Bij opening van spitsstrook op wegdeel met limiet van 120 km/h.
Limiet 90 km/h Bij wegwerkzaamheden met beperkte hinder of opening van spitsstrook.
Limiet 80 km/h Wordt in principe permanent gebruikt in 80 km/h-zones, in combinatie met een rode rand.
Limiet 70 km/h Wordt gebruikt als eerste inschakeling bij nadering van een file of bij wegwerkzaamheden.
Limiet 50 km/h Wordt gebruikt als tweede inschakeling bij nadering van een file.
Limiet 30 km/h Uitzondering. Wordt alleen gebruikt bij file op de verbindingsboog A20 Hoek van Holland » A13 Den Haag op het Kleinpolderplein, omdat die bocht erg krap is en de maximumsnelheid standaard 60 km/h is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
17.8K

Het beste antwoord

De borden met een digitale rode rand om de cijfers heen. Worden gebruikt voor traject controle. Je snelheid word gemeten bij het eerste bord en bij 1 van de laatste borden of het laatste bord.
Waarneer je te hard rijd krijg je hier een bekeuring voor.

De andere borden met alleen de cijfers zijn een maximale snelheid die opdat moment gehanteerd moet worden.
Dit is geen maximale adviessnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Matrixborden geven in nederland de maximum toegestane snelheid aan.

Toegevoegd na 16 minuten:
Maar vroeger, voor de invoering van het reglement verkeersregels en verkeerstekens van 1990 (per 1 November 1991) was dit nog een adviessnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Matrixborden hebben dezelfde betekenis,als gewone verkeersborden.
De aan de aangegeven informatie moet je jezelf houden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus aan de aangegeven informatie moet je jezelf houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De op matrixborden of elektronische signaleringsborden aangegeven geboden of verboden ben je verplicht op te volgen. Ingeval van b.v. een maximum toegestane snelheid gaan ze zelfs boven de ter plekke op verkeersborden aangegeven toegestane maximum snelheid (als die er staan) Voordeel van de matrixborden is dat deze aangepast kunnen worden aan de wisselende omstandigheden.

In een publicatie van Verkeer en Waterstaat van April 2008 valt o.a. het volgende te lezen:
" Matrixborden gelijk aan gewone verkeersborden
Elektronische verkeersborden (matrixborden) boven of naast de weg die bijvoorbeeld een maximumsnelheid aangeven, hebben voortaan dezelfde betekenis als ‘gewone’ verkeersborden. Maar staat er op het matrixbord een andere maximumsnelheid dan op het verkeersbord, dan geldt het bord met de laagste snelheid ".