Monarchie of Republiek?

Heeft dat rare sprookje nou niet lang genoeg geduurd? Wordt het niet eens tijd ons te ontdoen van dat vreemde relikwie uit duistere tijden? Zou voor de Oranjes ook een hoop lucht betekenen.

Een Koningshuis met verregaande politieke verantwoordelijk- en bevoegdheden is toch niet meer van deze tijd. Sommige meer ontwikkelde democratieën noemen ons al zwaar achterlijk wat dat aangaat en gelijk hebben ze wat mij betreft.

Gun die kliek nazaten van Willem van Oranje hun vrijheid en ons een gekozen Staatshoofd! Hoeft onze premier zich ook niet telkens in van die rare bochten te wringen wanneer er weer eens wat menselijks naar buiten komt van deze club boven de Wet gestelden.

De tijd is er bijna rijp voor dat wij als bevolking onze eigen Eerste Burger kiezen. Desnoods indirect. Zijn er nog tal van (tussen)vormen mogelijk maar waar ligt uw gewenste zwaartepunt. Monarchie of Republiek?

Weet jij het antwoord?

/2500

Monarchie. Lekker traditioneel. Weggooien is een nulhouding

Monarchie, en ons koningshuis heeft geen verregaande politieke verantwoordelijk- en bevoegdheden.

Hoezo sprookje?? Er zijn veel landen met een Constitutionele Parlementaire Monarchie. Zoals wij.

Voor ons de monarchie, bevalt prima zo.

Onlangs gelezen in NRC dat de koningin gebruik maakt van haar lidmaatschap van de regering om zich te bemoeien met het benoemen van adviseurs. En dat vind ik een kwalijke zaak: het benoemen van adviseurs moet niet een "geboorterecht" zijn, maar een democratisch recht. Je zult dus niet verbaasd zijn dat ik voor een republiek ben, ook al is dat niet goedkoper.

Helaas zijn er in Nederland veel mensen die zich er niet in willen verdiepen en die niet willen zien hoeveel macht het koningshuis feitelijk nog heeft. Zolang als dit zo is en er niet iets wezenlijks gebeurt wat de mensen aan het denken zet zal het koningshuis aanblijven. Persoonlijk ben ik absoluut voor een echte democratie. In mijn ogen zijn we dit op dit moment niet. Het liefst zou ik het helemaal afschaffen, maar ik denk dat het het verstandigst is om het instituut in stand te houden maar ALLE (en dan ook echt alle) relaties tussen de politiek en het koningshuis te verbreken. Laat ze dan maar lekker voor het raam in hun mooie kasteel zwaaien naar de japanners, goed voor het toerisme maar vooral goed voor de democratie in Nederland.

Leve de Koningin. Hoera, hoera, hoera!

Monarchie: - de monarchie is de bindende factor in onze maatschappij. Kijk maar naar de saamhorigheid op Koninginnedag. Cultuurdoorbrekend! - veel mensen zijn tegen de monarchie omdat het geld kost. De opbrengsten, zowel maatschappelijk als economisch zijn veel hoger dan de kosten - veel mensen zijn tegen de monarchie omdat men last heeft van jaloezie op geld, positie en mogelijkheden van het Koningshuis. Oh ja... om maar meteen de republiek omver te werpen: wat voor kleur heeft heel Nederland als we Europees Kampioen worden, als we een wedstrijd van het Nederlands Elftal bekijken? Wat zingen we uit volle borst voor de wedstrijd...?

Yes we can ! Republiek natuurlijk!

Monarchie ! Oranje boven ! Leve de koningin !