Monarchie of Republiek?

Heeft dat rare sprookje nou niet lang genoeg geduurd? Wordt het niet eens tijd ons te ontdoen van dat vreemde relikwie uit duistere tijden? Zou voor de Oranjes ook een hoop lucht betekenen.

Een Koningshuis met verregaande politieke verantwoordelijk- en bevoegdheden is toch niet meer van deze tijd. Sommige meer ontwikkelde democratieën noemen ons al zwaar achterlijk wat dat aangaat en gelijk hebben ze wat mij betreft.

Gun die kliek nazaten van Willem van Oranje hun vrijheid en ons een gekozen Staatshoofd! Hoeft onze premier zich ook niet telkens in van die rare bochten te wringen wanneer er weer eens wat menselijks naar buiten komt van deze club boven de Wet gestelden.

De tijd is er bijna rijp voor dat wij als bevolking onze eigen Eerste Burger kiezen. Desnoods indirect. Zijn er nog tal van (tussen)vormen mogelijk maar waar ligt uw gewenste zwaartepunt. Monarchie of Republiek?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (21)

Monarchie. Lekker traditioneel. Weggooien is een nulhouding
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat zou een president beter doen dan????
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Monarchie, en ons koningshuis heeft geen verregaande politieke verantwoordelijk- en bevoegdheden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het toch een mooi stuk cultuur, de Monarchie, zou het niet graag kwijt zijn.

Wat je er aan hebt is mi een andere vraag.

Wellicht hoeft het een het ander niet uit te sluiten!

Dus mijn antwoord: toch maar de Monarchie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Monarchie, gewoon een symbolische functie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Absoluut republiek. Het feit dat het nu grotendeels goed gaat en het koningshuis nu bestaat uit mensen met wie niet zoveel mis is, is niet voldoende reden om me over mijn principiële tegenstand tegen overdracht van de functie van staatshoofd door erfopvolging heen te zetten.

Ik heb niets tegen de Oranjes, volgens mij zijn het voor het grootste deel prima lui. Maar dat maakt de monarchie niet een minder achterlijk systeem. Zelfs niet als die monarchie grotendeels wordt getemperd door parlementaire democratie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Monarchie. Trots op ons koningshuis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Altijd als ik dit hoor, vraag ik me het volgende af: waar ben je dan precies trots op? De mensen die nu deel uitmaken van het koningshuis? Die worden weer vervangen door de volgende generatie, dat zouden wel eens mensen kunnen zijn die zich gedragen op een manier waar je niet trots op zou zijn, en als volk hebben we daar geen invloed op. Of ben je trots op de institutie zelf? Wat houdt dat dan in? Is erfopvolging op zichzelf iets om trots op te zijn? Ik ben er helemaal niet trots op dat Nederland nog steeds een land is waar je een bepaalde positie kan bekleden alleen vanwege de plek waar je wieg heeft gestaan, in plaats van vanwege capaciteiten en/of keuze van het volk.
Een monarchie heeft ook voordelen.
Als een staat om welke reden dan ook ontbonden raakt is een koningshuis een bindende factor en katalysator voor herstel van de oorspronkelijke staat.
Daarnaast moet je niet vergeten dat een koningshuis ook een positief effect heeft op internationale relaties die weer goed is voor de economie.
Ook zijn er heel veel Nederlanders die in sprookjes geloven, en die wil je toch niet teleurstellen?
Kortom, een monarchie is ook wat waard, het kost niet alleen maar geld. En traditie heeft ook zo zijn waarde. Sinterklaas kost me ook elk jaar veel geld, en die laten we ook elk jaar weer terugkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het koningshuis is wat mij betreft helemaal geen bindende factor. Democratie (als die goed werkt) wel. Ik voel me niet betrokken bij een volk of staat omdat één of andere nakomeling van ene Willem mij als onderdaan verklaart, ik voel me betrokken bij een volk of land omdat we als leden van het volk of als staatsburgers samen (in dit geval via gekozen vertegenwoordiging) onze toekomst vormgeven. Dát creëer een echte band, dat een bepaalde familie lang genoeg heeft gefokt om nog nazaten te hebben, is voor mij betekenisloos.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We leven gelukkig in een vrij land waar je alles mag vinden. Een koningshuis kan juist een bindende factor zijn als de verzuilde democratie NIET goed werkt. Kijk maar eens naar onze zuiderburen; een levend voorbeeld. Dat het voor jou geen betekenis heeft kan en mag, no problem, be happy.
Als betalend lid van het Nieuw Republikeins Genootschap wil ik graag wijzen op de vele argumenten tegen het koningshuis op hun site.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben voor een absolute monarchie. Toegegeven het heeft zo z'n nadelen wanneer een moordlustige gek aan de macht komt. De monarch kan tenminste nog wat gedaan krijgen en alle koppen de zelfde kant op zetten. De democratie in haar huidige vorm heeft te maken met teveel belangengroepen die allen tevreden gehouden moeten worden. Waardoor er nooit een echt besluit gemaakt kan worden. De monarchie zal ook te maken en hebben en rekening moeten houden met deze belangen groepen maar hoeft niet herkozen te worden.
Ten tweede is het democratische systeem waar iedereen stemrecht heeft nooit de intentie geweest van de mensen die dit systeem ontwikkelden. De massa is dom maar bepaald wel de richting van het land. Dus zelfs een oliegarchie lijkt mij een betere optie.
De mensen die dit een eng standpunt vinden zullen hun vertrouwen in de democratie ook wel kwijt zijn. Want ook ik mag stemmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor, ik heb er alle vertrouwen in dat in een democratie jouw standpunt nooit komt bovendrijven. Dat is ook de reden waarom zogenaamd 'enge standpunten' gewoon kunnen en mogen bestaan in een democratie, terwijl een dictatuur (waarvan absolute monarchie een vorm is) die met extreme middelen zou moeten bestrijden als direct gevaar voor de macht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zijn er dan zoveel stand punten verboden en mag je verscheidene dingen niet zeggen in de huidige democratie? Bovendien hoeft een dictatuur andere meningen niet te bestrijden die kunnen ook gewoon genegeerd worden. In een democratie moet er juist op extreme meningen worden gelet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang je nog gewoon zichtbaar voor de hele wereld een standpunt mag verkondigen dat rechtstreeks onze staatsvorm aanvalt, valt het volgens mij wel mee met die 'verboden standpunten'... Noem trouwens eens een dictatuur waar afwijkende meningen genegeerd worden door de machtshebbers? Dus niet beantwoord met geweld, én gewoon toegestaan om van de daken te schreeuwen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In weze zijn bedrijven met een baas die de dienst uitmaakt dictaturen. Een dictatuur is namelijk een vorm van organisatie waar uiteindelijk één iemand de baas is. De meeste bedrijven moediggen actief aan dat er andere ideeen aangebracht worden. Een dictatuur betekent niet meteen dat er een totalitair regime is. Binnen een totalitair regime is er inderdaad geen ruimte voor een andere mening een dictatuur wel. In Sparta was hier sprake van, het oude Rome geeft een legio aan voorbeelden beide kanten op en de laatste Portugeese dictator was op het laatst ook niet zo streng meer.
Een monarchie zonder dat de koning of koningin zich met de politiek bemoeit, dus zuiver ceremonieel. Heeft (geloof ik) Zweden ook en dat functioneert prima. Waarom een mooie traditie weggooien? Er wordt tegenwoordig al meer dan genoeg genivelleerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja; een republiek systeem met gekozen staatshoofd is op zich eerlijker maar ik zie toch liever de monarchie.

We hebben nu de enorme luxe een politiek onafhankelijk staatshoofd te hebben. Een president zal zich toch meer naar partij politiek moeten scharen.

Komt nog bij dat een president maar kort op z'n plek zit en in die tijd z'n geld zal moeten verdienen. Corruptie ligt dan snel op de loer.
Ik heb het persoonlijk ook altijd raar gevonden dat het vele malen meer geld kost om president te worden dan dat je met het baantje kan verdienen. Welke mafketel gaat er nu betalen om te mogen werken? Zo dwing je een president om vriendjes politiek te voeren in plaats van aan landsbelang te denken. Die campagne gelden zullen immers ergens vandaan moeten komen en de mensen die daar geld in steken willen er ook iets voor terug.
Ons koningshuis is zeker niet perfect maar ze kunnen het zich wel veroorloven om eerst naar algemeen belang te kijken.

Qua kosten zal het weinig schelen en ik heb dan liever een neutraal staatshoofd dat ik niet kan kiezen dan een corrupte vriendjespolitiek voerende president die ik wel kan kiezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vergelijk de beslissingen van de Beatrix eens met die van de Amerikaanse, Franse en Russische presidenten.
En natuurlijk hebben ze hun politieke voorkeuren maar wat een belangrijk verschil is met een president is dat ze zich niet hoeven te scharen achter de politiek van 1 partij. Met een president heb je gegarandeerd dat deze aan een partij is verbonden. Meest waarschijnlijk CDA of PvdA. En ik zou niet graag zien van beide dat ze zo'n doorslaggevend macht overwicht krijgen.
Wat die corruptie betreft: er is inderdaad een incident geweest met een zekere prins die een fooi aan nam van een vliegtuigbouwer. Maar als je beweert dat we meer van dat soort dingen zijn dan moet je ze ook aan kunnen wijzen. En 1 incident met de echtgenoot van het staatshoofd sinds toch zeker WOII is een heel wat schonere lij dan de meeste 'moderne democratieën' kunnen zeggen. Dapper ook dat je beweert dat moderne democratieën ons achterlijk noemen... welke? De Amerikanen misschien? Zonder hier mijn niet al te hoge mening over Amerikanen in al te veel detail uit de doeken te doen: Amerikanen hebben de neiging om alles dat niet exact als de VS is af te schilderen als achterlijk. En mag ik je er hier ook even op wijzen dat Nederland een heel wat vrijer en democratischer land is dan die oh zo vaak zo geïdealiseerde VS... Heb je wel eens gezien hoe dat land om gaat met mensen die socialisme of wie weet zelf wel communisme prefereren boven de corrupte graaiers van de onbeperkte vrije markt? Heb je wel eens gezien hoe de Amerikanen om gaan met liberalen? Heb je wel eens gekeken hoeveel politieke partijen anders dan de democraten en republikeinen aan alle kanten door de overheid worden tegengewerkt omdat de zittende 2 hun monopolie niet willen verliezen? Wil je echt per se een staatshoofd dat gedwongen is om te doen wat de groot industriële bonzen willen omdat je anders niet genoeg campagne geld hebt? En is het je wel eens opgevallen hoe Nederlandse republikeinen mensen om een mening vragen om dan meteen vol aan in de aanval te gaan wanneer iemand die mening niet deelt?
Hoe leuk denk je dat het is om elke 4 jaar weer naar de stembus te moeten gaan en daarbij komt dan nog al het campagnevoeren wat daaraan voorafgaat. Dat vergt maanden tijd en kost bergen geld. Het koningshuis kost ook geld uiteraard, maar een president en alles eromheen, inclusief campagnes e.d. kost net zoveel. Als anderen zeggen dat een koningshuis achterlijk is (wie dan; nooit van gehoord) trek ik me daar niets van aan. Het heeft wel wat dat koningshuis. Scheelt ons weer een vrije koninginnedag ook. En als ik (dit keer wel van gehoord) hoor en zie dat veel toeristen afkomen om onze typische koninginnedag mee te vieren is dat toch leuk...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kiest voor een bepaalde staatsvorm omdat er zo'n leuke vrije feestdag mee wordt geassocieerd? Serieus?
Hoezo sprookje?? Er zijn veel landen met een Constitutionele Parlementaire Monarchie. Zoals wij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor ons de monarchie, bevalt prima zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onlangs gelezen in NRC dat de koningin gebruik maakt van haar lidmaatschap van de regering om zich te bemoeien met het benoemen van adviseurs. En dat vind ik een kwalijke zaak: het benoemen van adviseurs moet niet een "geboorterecht" zijn, maar een democratisch recht.
Je zult dus niet verbaasd zijn dat ik voor een republiek ben, ook al is dat niet goedkoper.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helaas zijn er in Nederland veel mensen die zich er niet in willen verdiepen en die niet willen zien hoeveel macht het koningshuis feitelijk nog heeft. Zolang als dit zo is en er niet iets wezenlijks gebeurt wat de mensen aan het denken zet zal het koningshuis aanblijven. Persoonlijk ben ik absoluut voor een echte democratie. In mijn ogen zijn we dit op dit moment niet.

Het liefst zou ik het helemaal afschaffen, maar ik denk dat het het verstandigst is om het instituut in stand te houden maar ALLE (en dan ook echt alle) relaties tussen de politiek en het koningshuis te verbreken. Laat ze dan maar lekker voor het raam in hun mooie kasteel zwaaien naar de japanners, goed voor het toerisme maar vooral goed voor de democratie in Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leve de Koningin. Hoera, hoera, hoera!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Monarchie:
- de monarchie is de bindende factor in onze maatschappij. Kijk maar naar de saamhorigheid op Koninginnedag. Cultuurdoorbrekend!
- veel mensen zijn tegen de monarchie omdat het geld kost. De opbrengsten, zowel maatschappelijk als economisch zijn veel hoger dan de kosten
- veel mensen zijn tegen de monarchie omdat men last heeft van jaloezie op geld, positie en mogelijkheden van het Koningshuis.

Oh ja... om maar meteen de republiek omver te werpen:

wat voor kleur heeft heel Nederland als we Europees Kampioen worden, als we een wedstrijd van het Nederlands Elftal bekijken? Wat zingen we uit volle borst voor de wedstrijd...?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yes we can ! Republiek natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Monarchie ! Oranje boven ! Leve de koningin !