Kan uitkering als eigen vermogen worden beschouwd in geval van bijstand?

Bij aanvraag bijstand is het max vermogen 11880 euro, indien men 11500 in een jaar krijgt via een andere maandelijkse uitkering komt je vermogen nooit uit boven 958 p/mnd want je leeft en geeft uit.Wordt dit niet als vermogen gezien dan oftewel 1/12de "toegestaan vermogen" ipv de voorwaarde U kunt geen beroep doen op een andere uitkering, zoals op de site van de rijksoverheid staat.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een uitkering staat los van het vermogen, het is namelijk een bron van inkomen.
Voor de bijstand gelden twee toetsen die je van elkaar moet onderscheiden: de inkomenstoets en de vermogenstoets.

De inkomenstoets houdt in dat je totale inkomen niet boven het minimumloon mag komen, in dit geval € 1551,60 / mnd (bron 1). Wanneer je onder deze norm zit, kan de bijstand deze aanvullen tot 100% van het minimumloon.
De uitkering van € 11.500 per jaar zal dan worden aangevuld tot het jaarlijkse minimumloon, wat waarschijnlijk in de buurt zal komen van € 20.000 (uit mijn hoofd, namelijk € 1551,60 x 12,96).
Dat inkomen kan van werk zijn, maar ook van andere uitkeringen; de bijstand is echt een vangnetregeling voor als je nergens anders recht op hebt.

De vermogenstoets houdt in dat je niet meer dan een x-bedrag mag bezitten. Als je meer hebt, word je geacht daarvan in je bestaan te kunnen voorzien en zul je dat eerst moeten 'opeten' voordat je in aanmerking kunt komen voor bijstand. Je bezit mag niet meer bedragen dan € 5940 als je alleenstaand bent, of zoals je ook al aangeeft in de vraag, € 11.880 wanneer je alleenstaand ouder bent of een gezamenlijke huishouding voert (bron 2).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uitgebreid en duidelijk, met dank.
fisbel
7 jaar geleden
@Dared01:
Helaas moet ik het gegeven antwoord corrigeren. In het antwoord wordt geen onderscheid gemaakt tussen minimumloon en minimuminkomen. Het minimuminkomen is gerelateerd (gekoppeld) aan het minimumloon maar NIET gelijk. Uiteraard is de bijstand (minimum inkomen - hoogte afhankelijk van situatie) lager dan het minimumloon van € 1537,20 Zie: file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/uitkeringsbedragenper1juli2016.pdf

Andere antwoorden (1)

Om voor een bijstandsuitkering in aanmerking te komen moet je aan verschillende voorwaarden voldoen. Twee van die voorwaarden zijn 'het maximaal toegestane vermogen' en 'u kunt geen beroep doen op een andere uitkering'. Het is niet zo dat als je niet aan de ene voorwaarde voldoet, dat de andere voorwaarde daar dan voor in de plaats komt. Je moet aan ALLE voorwaarden voldoen. Het hebben van voldoende andere inkomsten (uit een andere uitkering of werk) is al reden voor het niet toekennen van een bijstandsuitkering.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Kan uitkering als eigen vermogen worden beschouwd in geval van bijstand?" Antwoord is "Nee". Vermogen en inkomsten zijn twee verschillende dingen.
Inekez1