in welke landen bel je 112 voor een noodgeval?

in nederland bel je, in geval van nood naar nummer 112.
in amerika bellen ze naar 911.

in welke landen bel je nog meer naar 112 als er een noodgeval is?

ps. ik weet de reden van 'onze' 112 wel: dat is nog een overblijfsel van de oude draaitoestellen. als je 112 moest draaien was je sneller klaar dan wanneer je 911 moest draaien. plus: zelfs als de hoorn kapot was, kon je, door op de 'haak' te tikken (tik....tik....tiktik) OOK contact krijgen met 112. en om 9-1-1 te tikken, heb je een veel grotere foutmarge, omdat je tikken dus SNELLER moest zijn dan het terugdraaien van de draaischijf van het toestel.

Toegevoegd na 2 minuten:
interessant extra weetje: wat heel veel amerikanen ZELF niet eens weten: als ZIJ naar 112 bellen, krijgen ze direct contact met een "state trooper info". daar kunnen ze direct een (mogelijke) bedreiging doorgeven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
als je trouwens met je Nederlandse gsm 112 belt in Amerika, word je gewoon doorverbonden met 911
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de tijd van de draaitoestellen belde we als landelijk nood nummer 06-11
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Deaal dat dacht ik dus ook al. Maar ik weet niet in welk jaar die toestellen eruit gingen.

Het beste antwoord

In vrijwel alle Europese landen wordt 112 gebruikt als alarmnummer. Een lijst van alle landen:

Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Macedonië, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Oekraïne, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

En dat weetje wat je zelf al zegt over Amerikanen die 112 bellen klopt inderdaad, dit geldt voor meerdere landen. Dit hebben ze overgenomen van ons.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Is niet volledig: Italië, Rusland en Israël (mobiel) ontbreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, bedankt voor de correctie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Polen kun je ook 999 bellen.