Doven en blinden kunnen praktisch alles, wat mensen zonder deze beperkingen ook kunnen. Een dove zal geen politieagent of arts kunnen worden, geen soldaat, geen muzikant (al zijn er die zelfs dat kunnen) en geen badmeester.
Blinde mensen kunnen deze beroepen ook niet uitvoeren, op muzikant na, ook tekenaar, kapper, schoonheidsspecialist, huisschilder, rijinstructeur of visagist is onmogelijk, maar schrijver of kok weer wel, maar ook kunstenaar (beeldhouwen bijvoorbeeld), of typist, maar ook accountant, serveerster (al zullen de meeste horecabedrijven hier niet voor open staan, maar er zijn wel restaurants die geheel draaien op blinden, denk aan het eten in het donker. Maar ook masseur, monteur, fietsenmaker, telefonist en leraar is mogelijk. Voor blinden is alles wat visueel moet en waar geen aanpassing voor mogelijk is, dat het ook voor blinden mogelijk is om uit te voeren, niet mogelijk. Voor doven is alles waar je voor moet kunnen horen niet mogelijk, tenzij er aanpassingen worden gedaan, waardoor het wel mogelijk is.
Er wordt gelukkig steeds meer mogelijk, door goede aanpassingen op de werkvloer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie even niet in waarom een dove geen arts zou mogen worden als hij/zij kan liplezen. Een patholoog-anatoom is ook een arts...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook badmeester moet mogelijk zijn aangezien zo iemand dubbel met zijn ogen kijkt, veel beter dan wij, die hebben hun oren niet nodig en dan nog: iemand die onder water verdwijnt roept echt niet hoorbaar hoor. Zeker als er ook een collega in het bad is zie ik daar ook geen probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een badmeester moet allert kunnen reageren, ook reageren op lawaai, waar paniek uit klinkt. Dat kan een dove niet. Niet iedereen komt naar de badmeester toe, om te zeggen dat er iemand gevaarlijke toeren uithaalt, onwel wordt, of aan het verdrinken is. Mensen reageren van schrik eerst met schreeuwen.
Ook artsen moeten goed kunnen luisteren, mogen geen woorden missen, of verkeerd verstaan, echte doven spreken over het algemeen ook niet duidelijk, wat ook belangrijk is voor een arts.
Alles is mogelijk, maar als je een beperking hebt, dan moet je je verantwoording nemen en je grenzen kennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn ook mensen die op latere leeftijd doof zijn geworden en prima spreken Crea. Verder nogmaals een patholoog anatoom is ook een arts, er zijn artsen die niet of weinig met patiënten in aanraking komen en ook de badmeester is geen probleem: als hij 1 bad in de gaten houdt (en dat doen ze over het algemeen) ZIET hij tig keer beter dan de gemiddelde badmeester. Mensen reageren wel in paniek met schreeuwen maar de meeste mensen verdrinken in het zwembad geruisloos en liggen zo opeens op de bodem. Ik denk dat ik dan nog liever een dove badmeester heb die zeer goed kan kijken dan eentje die afgeleid wordt door gejoel en geschreeuw wat NIET gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan kan een blinde wat jou betreft ook badmeester worden, die horen het verschil tussen het schreeuwen door plezier maken en het schreeuwen van paniek en kunnen ook prima zwemmen. Een dove ziet niet beter, maar gebruikt zijn ogen beter, net als een blinde niet beter hoort, maar zijn gehoor beter gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was serieus bezig, jij blijkbaar niet meer...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik ben zeker serieus bezig, ik probeer jou uit te leggen waarom het voor een doof persoon niet verstandig is om badmeester te worden. Ik geef antwoord op jouw veronderstellingen. Een badmeester moet nou eenmaal aan bepaalde eisen voldoen, een dove of blinde badmeester zal niet aangenomen worden. Iemand die doof is geworden op latere leeftijd, verliest toch zijn spraakvermogen gedeeltelijk, omdat hij/zij de tonen niet meer hoort. Waardoor ook deze personen slechter te verstaan zijn in de loop der jaren. Net als blinden hun schrijftaalgevoel beetje bij beetje verliezen, dat merk ik zelf, nu ik niet meer op de normale manier lees. Ik moet steeds meer nadenken hoe je woorden schrijft en of dat met d, of dt moet, terwijl mijn Nederlandse taal altijd boven gemiddeld is geweest.