Waar komt die angst voor een hoog of laag IQ vandaan?

Bij elke vraag over IQ wordt gelijk geroepen dat iemand veel meer is dan een hoog IQ. Ik heb nog nooit iemand over een voetballer (die ook een talent heeft in 1 ding) gehoord dat die voetballer meer is dan juist daat.

Er wordt altijd direct bij vermeld dat je ook zonder hoog IQ er wel kan komen. Komt dit vanuit een minderwaardigheids complex? Of het je kop niet boven het maaiveld uitsteken?

Ik krijg soms het gevoel dat een hoog IQ iets zou moeten zijn om je voor te schamen als ik antwoorden op deze site lees.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Sja, het is nu eenmaal zo dat je je intelligentie bij heel veel verschillende dingen gebruikt, en je voetbalskills veel minder.. Daarom voelt een lage IQ-score ook echt als een aanval op iemand persoonlijk, en willen wee dat allemaal heel graag relativeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zeker hoef jij je niet te schamen als je een hoog IQ hebt maar ik vermoed dat je de antwoorden dan verkeerd interpreteert. Er wordt volgens mij mee bedoeld dat iemand met een laag IQ ook wel veel kan bereiken.

Heeft helemaal niets met een minderwaardigheidgevoel te maken, integendeel!

Toegevoegd na 16 minuten:
Mensen veroordelen zo snel, zo schaam je niet met een hoog IQ. Ieder mens heeft zijn talenten en gaven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de voetballer nog eens aan te halen. Als je het hebt over een goede voetballer voelt niemand de neiging om te zeggen "Maar een slechte voetballer kan ook weleens scoren." Als het over IQ gaat wordt dit er wel altijd direct bijvermeld. En het is waar natuurlijk, maar het verbaasd mij dat de link altijd gelegd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is inderdaad vreemd. Mogelijk verwachten ze veel van mensen met een hoog IQ. Vandaar jouw vreaag of je dan een minderwaardigheidsgevoel moet hebben, nee dus! We zijn even waardevol! Ieder mens heeft wel een talent en dat is belangrijk maar helaas is niet ieder mens inlevend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
In je vraagstelling ga je ervan uit dat er een 'angst' is.
Ik denk dat het meer omzeilen van de vraag is.
Mensen komen er namelijk niet graag voor uit dat ze een hoog of laag IQ hebben. Bij laag, vinden ze dom en bij een hoog IQ vinden ze je een opschepper of nerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IQ is geen talent zoals in je voorbeeld van de voetballer. Het is een gegeven, waarmee je misschien iets kunt bereiken als je er iets mee doet. Net als die voetballer die van nature sportief is (wat ik bv niet ben) en door heel veel te trainen erg goed wordt.
Dus inderdaad, iemand met een hoog IQ heeft de POTENTIE om veel te bereiken in het leven, maar er is meer voor nodig dan alleen het IQ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...daar kan ik van meepraten ;-(
Eigenlijk zou ik ook wel blij zijn met een hoog IQ. Dit terzijde.Ik denk dat we een onbehaaglijk gevoel krijgen, géén angst, als men het IQ ter sprake brengt. We voelen ons niet comfortabel en kunnen geen verdediging vinden omdat we niet over details en middelen beschikken om het resultaat van de IQ- analyse kritisch te ontleden en eventueel te weerleggen. De bepaling is overgelaten aan een kleine groep van mensen die op hun beurt op een eenzaam eiland van allesweten in eigen kringetje ronddwalen maar toch veel invloed hebben om de toekomst van werkende mensen te richten. De enkele mensen met zéér hoog IQ, die ik ken, zijn wel een tikje speciaal. De zeer lage IQ 's worden niet in de steek gelaten in onze maatschappij en ook dat is een troost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig mensen hebben veel op met iemand die een 'wise ass' is. De angst is dan dat men geen weerwoord heeft. I.p.v. een weerwoord te geven, gaat men die persoon dan maar zwart maken. Zodat men er elf in verhouding witter uit de strijd komt. Die angst komt voort uit overlevings(voortplantings)drift, waarschijnlijk ook grotendeels ingebouwd in de genen.
Angst voor een laag IQ: dat hoor ik niet zo vaak - alleen als iemand zo dom is dat ie achter terroristenleiders of sekteleiders aanloopt, want dan zijn zulke mensen gevaarlijk.

Toegevoegd na 11 minuten:
elf = zelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel hiermee, dat mensen mogelijk zelf bang zijn een laag IQ te hebben, en niet zozeer angst voor het lage IQ van een ander. (Anderen kunnen dom zijn, maar over jezelf zul je dit niet zo snel zeggen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zelf gaat lopen pronken met een laag IQ, dan heb je minder kans op gezond nageslacht. Dus je genen verbieden zulke pronkerij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Want buiten 't sociale gemiddelde vallen (of dat nu 'hoog' of 'laag' is) wordt niet gewaardeerd (door diezelfde groep, dan).
Natuurlijk doet de hoogte van het IQ er niet per se toe, het is gewoon een getal. Bovendien is het voornamelijk een kwestie van genetische aanleg hoe intelligent je bent, en dan is het maar de vraag wat je ermee doet.

Momenteel is intelligentie een soort "statussymbool" geworden. Mensen die van nature dus niet de genetische aanleg voor een hoog IQ hebben voelen zich geroepen om te melden wat zij dan wel hebben ter compensatie voor het feit dat hun IQ niet zo hoog is.

Overigens vind ik niet dat dit alleen bij IQ gebeurt. Het gaat erom dat je je kop niet teveel boven het maaiveld uit moet steken. Dus niet melden dat je een hoog IQ hebt, want dat staat zo uitsloverig. Het lijkt wel eens dat je vooral middelmaat moet zijn en op moet gaan in de massa.