Zijn er nog meer mensen met het Syndroom van Down die zijn afgestudeerd aan de universiteit, zoals Pablo Pineda?

11 jaar geleden
10.4K
Amadea
11 jaar geleden
Hij is dat niet in werkelijkheid, maar speelt die rol in de film "Yo, también". Het is een fictieve persoon. Er zijn geen mensen met Down-syndroom die een universitaire graad hebben.
Snuffel
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pablo_Pineda
Snuffel
11 jaar geleden
De acteur speelt in die film zichzelf. Pablo Pineda is wel degelijk afgestudeerd aan de universiteit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je het antwoord al. Wikipedia... Houd altijd in je achterhoofd wanneer je op Wikipedia surft, de informatie nooit 100% correct is. Wikipedia is voor en door mensen gemaakt. Iedereen kan dus iets invullen wat hij zelf wil
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen! Wikipedia... http://yannickhollink.tripod.com/htm%20bestanden/Pablo%20Pineda.htm misschien zit hier informatie in voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je dat er geen mensen met down bestaan die een universitaire graad hebben behaald, Amadea?
Snuffel
11 jaar geleden
Er zijn ook meerdere artikelen over Pablo te vinden, waaronder interviews. "t Is toch echt waar hoor!
Snuffel
11 jaar geleden
Er zijn heel veel gradaties binnen het syndroom van Down.
Amadea
11 jaar geleden
Het was de eerste informatie die tevoorschijn kwam toen ik zocht op de naam Pablo Pineda. Dat hij acteur is en die rol speelde.

Het beste antwoord

Het syndroom van Down komt in verschillende gradaties voor, van diep zwakzinnig tot zelfs hoogbegaafd, al ligt het zwaartepunt bij mensen met een zwakke of zeer zwakke begaafdheid.
Het percentage dat hoger onderwijs kan vormen is laag, en het percentage dat er daadwerkelijk in slaagt een academische graad te halen is nog lager, maar ze zijn er wel. En lang niet altijd via aangepast onderwijs. De symptomen van het syndroom concentreren zich dan duidelijk vooral op de lichamelijke kant, waarbij het intellect nagenoeg onaangedaan is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Pablo Pineda was de eerste in Europa ;hij was (en is) echter niet uniek in de wereld - hoewel ht een zeldzaamheid blijft.

http://thehumanodyssey.typepad.com/neurodiversity_the_book/2010/01/woman-with-down-syndrome-graduates-from-college.html

http://www.bbc.co.uk/programmes/p00jftph
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ze zijn niet hoogbegaafd, zelfs geen savants. Het zijn mensen die er kei- en keihard voor moeten werken, en er ook waqt lange over doen dan de doorsnee,student. Maar uiteindelijk bereiken ze wel hun doel.
Heel opmerkelijk, inderdaad, maar het gaat dan ook om een HEEL klein promillage. Uiteindelijk is en blijft het syndroom van Down eerst en vooral de belangrijkste oorzaak van zwakbegaafdheid.

Andere antwoorden (1)

Ja, Olcayto Tunçel in Turkye; Karen Gaffney in de USA; Aya Iwamoto in Japan;
Sujeet Desai in de USA, http://www.sujeet.com/ ;
Chris Burke weet ik niet zeker, http://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Burke_(actor)