Mensen die slaapwandelen kun je gewoon wakker maken; ik zou het alleen niet doen als iemand over de balkonrand wandelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die slaapwandelen krijgen het voor elkaar om wereldlijke dingen te doen met hun hersenactiviteit op Delta... Dus die willen niet wakker worden en doen hun dingen automatisch... Dan begrijp je toch wel dat jij niet die slaapwandelaars moet wakker maken en hun hersenactiviteit te beïnvloeden, dat is niet wat ze willen... Dus mooi door laten (slaap)lopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
-1
ik ben al slaapwandelend meerdere malen van de trap afgeflikkerd, en had het erg fijn gevonden als iemand me wakker had gemaakt voor dat gebeurde.
Kul of kennis | Het is gevaarlijk om een slaapwandelaar wakker te maken
Door GERRY REEZIGT

Een slaapwandelaar wekken is ongevaarlijk volgens Marijke Gordijn, postdoc-onderzoeker bij humane chronobiologie. Wie slaapwandelt, ontsteekt niet zomaar in woede als je hem uit zijn slaap haalt en slaat ook niet de hand aan zichzelf. Maar hij kan wel in de war raken en als hij net boven aan de trap staat, is dat niet handig. Het beste kun je hem stilletjes met zachte hand naar zijn bed brengen. Daar slaapt hij gewoon verder en de volgende dag is hij zich nergens meer van bewust.
Tien tot twintig procent van alle kinderen heeft last van slaapwandelen, maar meestal gaat dat in de puberteit vanzelf over. Hooguit twee tot vijf op iedere tienduizend volwassenen verlaten ‘s nachts nog wel eens slapend hun bed. Daar zitten relatief veel mensen bij die angstig zijn, onregelmatig leven of veelvuldig gestoord worden in hun slaap. Waarom kinderen vaker slaapwandelen dan volwassenen is niet bekend, al wordt vermoed dat het met de rijping van de hersenen te maken heeft.
Slaapwandelen gebeurt tijdens perioden van diepe slaap. Dromen doe je in een andere slaapperiode en het een heeft dan ook niets met het ander te maken. Slaapwandelaars zijn dus niet bezig een droom uit te leven. Meestal scharrelen ze ook alleen maar wat rond in huis of zoeken ze de wc. Maar er zijn ook verhalen over mensen die meubels verplaatsen, een ontbijt klaarmaken, het behang van de muur trekken of autorijden in hun slaap.
En sommige slaapwandelaars worden crimineel. Zij hadden maar beter wel wakker gemaakt kunnen worden, want nu vormen ze een nachtmerrie voor hun rechters. Neem bijvoorbeeld de keurige Amerikaanse burger Scott Falater. Hij vermoordde zijn vrouw, verstopte de bebloede kleren en deed een pleister op zijn hand die bij al deze bezigheden gewond was geraakt. Slaapwandelend, naar eigen zeggen, maar een jury gaf hem levenslang. Collega-slaapwandelaar Kenneth Parks had meer succes. Hij stapte slapend in zijn auto, reed naar zijn schoonouders, vermoordde zijn schoonmoeder, takelde zijn schoonvader ernstig toe en vertrok vervolgens weer per auto. De jury achtte hem niet toerekeningsvatbaar en sprak hem vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die slaapwandelt kun je rustig wakker maken. Ik heb zelf nog wel eens dat ik in mijn slaap bezig ben, maar gelukkig komt het nooit zover dat ik ga lopen tijdens het dromen. Na een feestje tijdens mijn studententijd is 1 van de logees van het balkon gevallen tijdens het slaapwandelen. het is niet zo best met hem afgelopen, had onder andere zijn rug op meerdere plaatsen gebroken. Dus wakker maken tijden het slaapwandelen, graag zelfs!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak denken mensen dat het gevaarlijk is om een slaapwandelaar wakker te maken. Dat is niet zo. Je kunt de slaapwandelaar gerust wakker maken. Wel is het soms heel moeilijk om een slaapwandelaar wakker te maken. En of het altijd nodig is?
Dat hangt er natuurlijk ook vanaf of de fysieke omgeving gevaar zou kunnen opleveren. Denk aan balkons, open ramen op hogere etages, trappen e.d. Het kan zinvol zijn om sloten op balkondeuren en ramen te maken. Of om een hekje boven aan de trap te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan ze waker maken. maar je moet het dan wel in een keer goed doen. anders kan de slaapwandelaar agresief worden en gaan slaan en schoppen.