Waarom doen de supporters tijdens een voetbalwedstrijd de hitlergroet? (De schuin omhooggestoken gestrekte rechterarm).

Ik begrijp dat de hitlergroet op zichzelf - als gebaar - niet strafbaar is.
Ik zag grote groepen supporters dat gebaar maken tijdens de wedstrijd vanavond.
Waarom???
Wat heeft dat met voetbal te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Officieel is de hitletgroet een sportgroet. Ga maar eens bij het olympisch stadion in Amsterdam kijken. Daar staat nog een standbeeld bij de ingang met iemand die de sportgroet brengt. Dat je nu echter de hitlergroet ziet in wat de supporters doen heeft meer met jou te maken dan met de supporters. Er is geen enkel mogelijk verband of intentie. Van geen enkele club niet. Jouw vraag is eerder tendentieus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom nooit in Amsterdam en zeker niet bij het stadion.
Ik heb alles afgezocht naar sportgroet en standbeeld en niks kunnen vinden.
Niks tendentieus.
Ik weet niets van sporten en voetbal.
Vroeg me gewoon af hoe dat zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongen, lees je antwoord vol met inconsequente opvolgingen nog eens na... Je komt er nooit maar toch alles afgezocht. Je bent gewoon dingen aan het zoeken die er niet zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou doe eens rustig Bosbros. Mensen kunnen nou eenmaal niet alles weten. Momopoyolo associeert het gebaar met de hitlergroet en jij met de sportgroet. Het is maar net wat je hebt geleerd en hebt waargenomen! Mensen beschrijven nou eenmaal dingen verschillend en plakken de stukjes soms net wat anders aan elkaar. Zo is het nou eenmaal. Bosbros misschien is het een idee uit te zoeken wat de oorsprong is van de hitler- en/of sportgroet! Deze site is in het leven geroepen om je kennis te verbreden en niet om vragen te stellen waar je toch al een antwoord op moet weten! Ik vind jou reacties onnodig. Deels heb je wel gelijk hoor ben ik van mening;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brosbros: ik ben geen jongen, ik ben een dame op leeftijd die net een voetbalwedstrijd heeft gekeken en daar dingen heeft gezien die ik een beetje vreemd vond.
Zoals massaal, met een hele groep samen de
"sportgroet" brengen.
En inderdaad, ik kan heel goed zoeken......op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw link is verdwenen omdat mijn vraag een poosje weg was.
Ik heb inmiddels een foto en informatie gevonden van dat beeld met de "Olympische" groet.
Ik blijf het raar vinden, maar heb er wel wat van geleerd.
Met dank.

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan dat je dit net gezien hebt bijajax en twente. Daarbij zal het wel te maken gehad hebben met dat ajax-fans ook wel joden genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ajax wordt in het algemeen gezien als een Jodenclub, gewoon omdat ze uit amsterdam komen.

Hitler wordt geassocieerd met de uitroeing van de Joden.
Dus met de hitlergroet laten de tegenstanders van Ajax je de vijandigheid zien t.o.v. deze club.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor de link.
Heel leerzaam: +