Waarom wordt het papiergeld vaak als eerste in je hand gelegd en dan pas het muntgeld?

Dit is zo onhandig omdat je eigenlijk je evenwicht moet bewaren zodat het muntgeld er niet af glijdt.
Anders om, kan je het muntgeld aanpakken en een vuist maken waarmee je met je duim en wijsvinger het papiergeld kan aanpakken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is het meestal andersom, of alles tegelijk.

Antwoorden (9)

Dat ligt helemaal aan de verkoper die je je geld terug geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien omdat dan degene die het geld teruggeeft, makkelijker beide handen kan gebruiken met uittellen, is een stuk lastiger als de eurocenten tussen de briefjes gaan zitten

Toegevoegd na 47 seconden:
maar volgens mij krijg ik evenvaak eerst munten dan papier als andersom
13 jaar geleden
Volgens mij wordt meestal eerst het kleingeld gegeven.
Het ligt er denk ik aan of de cassière netjes terugtelt van het aangeslagen bedrag naar het gegeven bedrag.
Doen ze dat niet, en geven ze gewoon in één keer het wisselgeld terug, dan heb je kans dat je eerst het papiergeld krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo blijven de briefjes liggen door het gewicht van het zwaardere muntgeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je bijvoorbeeld €36,30 terug krijgt dan wil de klant zeker weten dat hij al het geld krijgt. als je hem 1,30 geeft in munt geld dan gaat hij dat niet zo snel na tellen. 35 euro daar in tegen wel. vandaar dat ze eerst het meeste geven en dan het minste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga maar eens naar de markt met 4 beaufort, je zal dadelijk weten vanwaar dit gebruik komt. Wat waait er het snelste weg? Het briefje of de munt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de verkoper je je wisselgeld terugrekent begint hij vaak bij de grootste coupures. En die krijg je dan het eerste in je hand en dat is helaas vaak papiergeld (ik vind het ook onhandig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is de gebruikelijke regel zo dat je geld terug geeft van klein...naar groot. Ooit door iemand zo bepaald omdat het overzichtelijk is voor beide kanten. Winkelier of klant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow? Goh zelf doe ik dat nooit als ik een klant zijn wisselgeld terug geef. Stel iemand moet 15, 75 betalen en geeft me een briefje van 20 dan tel ik het terug voor hem en begin dan met het muntje van 5 cent daarna krijgt ie het muntje van 20 cent en dan die 2 munten van 2 euro. mocht ie me met een briefje van 50 hebben betaald dan had ik als laatste het papiergeld terug gegeven.
Waarschijnlijk komt dat omdat ik nog een kassa heb waar in ik de totaal prijs moet in toetsen. en niet het bedrag wat de klant me geeft. Je hebt ook kassa s waar je in moet toetsen als kassamiep wat je klant je geeft. Bij mijn kassa staat het bedrag niet in het schermpje en moet ik dus zelf uit tellen wat voor wisselgeld iemand van me terug krijgt. en ik pak dus eerst de muntjes en dan het papier geld. En in die volgorde geef ik het terug. Iemand die bij een grote supermarkt het wisselgeld terug geeft kan al op haar scherpje lezen wat ze terug moet geven. (omdat ze dus in toets hoeveel geld ze krijgt van de klant en de kassa berekent dan automatisch het bedrag voor haar wat de klant terug krijgt.Ze pakt dan automatisch al het papier geld omdat ze dat als eerste leest en daarna pas de muntjes. en in die volgorde geeft zij dat dan terug.
Afijn om dus een lang verhaal kort te maken . Waarschijnlijk ligt het er dus aan of je een kassa hebt waarbij je het totaal bedrag zelf in moet toetsen en dus zelf moet terug tellen of dat je een kassa hebt waar je de terug gave al op staat.