Hoe kan je omgaan met een zeer langdurige stroomuitval?

Hoe zoiets zou gebeuren is minder belangrijk. Ineens is er geen stroom en niemand weet wanneer het hersteld gaat worden. Wat moet je doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Kaarsen of zaklamp aan en lezen.
Net als op vakantie.
Heerlijke avonden waren dat: slaapzak om de schouder {mag ook dekbed zijn} kaarsjes om je heen, lampje erbij en uren lezen.
Bij kaarsen kun je ook een spelletje doen.

Lekker rustig ook: eerst belt iedereen iedereen en dan raken de mobieltjes leeg en de telefoons doen het niet meer, dus je wordt niet meer gebeld.

Geen tv, geen pc.
Net als op vakantie. Hoe verslaafd ik ook ben, het is heerljk zonder.

We hebben het goed voor elkaar in Nederland, maar ook bij ons kan iets gebeuren. Het kan zijn dat de stroom langere tijd uitvalt, de verwarming niet meer werkt of er geen water uit de kraan komt. Het is handig om u op dit soort situaties voor te bereiden.
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken had onlangs de actie "denk vooruit".
http://denkvooruit.nl

Daar vind je alle informatie over een noodpakket, wat iedereen in huis zou moeten hebben. O.a. te koop bij de ANWB winkels.
Het meeste heb je wel in huis, maar moet je even verzamelen. Waar ik toch eens aan moet denken: extra batterijen voor de radio, die ook op batterijen werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

je kunt je energieleverancier bellen en vragen wat de oorzaak is en hoelang het gaat duren
zorg ervoor dat je altijd wat kaarsjes en batterijen in huis hebt voor die gevallen
en kijk maar eens 9 maanden later na een lange stroomstoring dan weet je wel wat je kunt doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bellen werkt niet als overal geen stroom is... Het is maar hypothetisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zult toch wel een mobieltje hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en die batterijen zijn makkelijk in je wekker zodat je smorgens toch op tijd opstaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zou ik proberen met rooksignalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Signalen maken met je opwindbare zaklampje XD.
toch maar bij de harde kern amish, ze hebben er daar verstand van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huppa, openhaard aan. Daarin je kipetje grillen en aardapplen poffen; Groente enmelk in de kelder bewaren. Niet zo moeilijkhoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koelkast en vriezer niet meer openen.
Is het buiten koud, dan alles goed dicht houden, want je c.v. werkt ook niet, dus geen kachel.
Heb je een open haard, verzamel brandstof.
Heb je een draadloze telefoon (geen mobiel) dan werkt hij niet meer! Hou daar rekening mee.
In veel warmwater voorzieningen zit een electrische ontsteker, dus geen warm water (keteltje op zetten)
Teminste als je gas hebt en geen electrische verwarming.
Tropisch aquarium inpakken( isoleren).
In je tuin gaan werken, want er is toch geen t.v.
Zolang de winkels open zijn, kaarsen gaan halen.
Verders kaarsen aan, spelletjes op tafel, wijntje er bij, knabbeltjes en niet direct kindertjes gaan maken als het donker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan raakt half Nederland in paniek want niks werkt er meer.
En de pc dat is nog het ergste voor de meeste.
Maar te verhongeren dat hoef je niet,en van de dorst kom je ook niet om.
En er is niets wat zich sneller aanpast aan een nieuwe situatie,als de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou mij niet veel uitmaken.
ik heb kaarsen een houtkachel.
er staat een molentje van 12 volt op mijn schuur met een accu.
ik heb het al eens meegemaakt.
het is best gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, goed hoor!
Plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doe je als er na 2 weken het eten op is?
Je wordt zelf vindingrijk : als het koud is komen de buren bij elkaar omdat het met meer mensen in een warmer is en het bespaart kaarsen omdat je maar een kamer hoeft te verlichten .
En met je buren zul je veel meer overleggen : die regeld dit en de ander regeld dat .
En het belangrijkste is dat je zo snel mogelijk een aggeregaat kunt regelen om de stroomverzienig weer een beetje kunt herstellen .