Hoe komt het dat sommige mensen een totale "blind spot" hebben voor ellende aangericht door daders en de dader als slachtoffer gaan zien?

Voorbeeld :

http://www.pvdarotterdam.nl/weblogs/matthijs/matthijs_item/t/in_de_gevangenis

Crimineel moet 5 jaar zitten wegens overval en bovenstaande figuur hoopt dat hij snel vrijkomt omdat 5 jaar zitten zo'n negatief effect op de huiselijke omgeving van de dader heeft.

Toegevoegd na 1 uur:
Of omdat iemand het zielig vindt dus voor kinderen van de dader..... of een kind blij moet zijn met een overvaller als pa mag je betwijfelen... (even reactie op reactie ergens hieronder)

Als je dader bent van een zeer ernstig misdrijf speelt voor de rechter het feit dat je bijv. kinderen hebt geen rol. Het slachtoffer kan ook kinderen hebben, of kind zijn van...

Maar goed, dat is dus die "blindspot" waar ik het over heb. Dat je dat niet beseft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dat komt omdat die mensen zich alleen focussen op andere zaken dan het slachtoffer en zijn/haar situatie... Zij kijken alleen naar de achtergronden die tot deze ellende geleid heeft in de dader en laten alle andere zaken maar buiten beschouwing...

Het een is niet goed en het ander is niet goed... Daar een goede balans in te vinden is in mijn optiek het beste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze mensen staan een beetje los van de maatschappij. Zijn zelf of iemand uit hun omgeving waarschijnlijk nog nooit slachtoffer geweest van criminaliteit. Bekijken de wereld met een roze bril.

Het verbaast me dan weer niet dat het iemand van de PVDA is, die slachtoffer is van zo'n blindspot.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou het een rode bril zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doorzichtig rood = roze
Dat is een typische handicap van linksdenkend Nederland ; in een maakbare samenleving waarin iedereen gelijk is en iedereen gelijke kansen moet hebben, is niemand verantwoordelijk voor zijn fouten, maar is er altijd een aanwijsbare oorzaak in de omgeving, alle vrije wil en voorlichting ten spijt. Daardoor kunnen criminelen zich tot in den treure blijven verschuilen achter slechte moeders en afwezige vaders (terwijl 90 % van de kinderen in die omgeving normaal opgroeit), en wordt de dader tot interessant ' werkproject' dat een heel leger geitewollen sokken op de been houdt. Slachtoffers zijn slecht collateral dammage ; erg jammer, maar weinig eer an te behalen.

Wie daar een minnetje voor geeft, woont OF aan de grachtengordel, of in een witte, rustige buitenwijk. Als wekelijks de ' arbeidsadviseur' (reclasseringsambtenaar) van je buurjonges zijn dikke mercedes voor de deur komt zetten, piep je wel anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef hier een plusje voor! Begrijp ik het goed,Marleen dat je geen geite(n)wollen sokken breit? Schrijf ik breit wel goed? Komt een beetje raar op me over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik brei alleen schápenwollen (en acryl) sokken :lol:
Breit is prima, inderdaad, hoe gek het ook staat.
Komt door het hokjesdenken. De persoon wordt waarschijnlijk gesubsidieerd door ""daderhulp"" gerelateerde instantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het artikel goed leest, dan bedoeld de schrijver dat hij denkt voor de kinderen van de dader.
De zin ervoor staat namelijk: "Het lijkt me heel erg als je vader of moeder in de gevangenis zit. "

Dus hij hoopt voor de kinderen dat de vader een strafvermindering mag krijgen. Hiermee laat hij de keuze aan het hooggerechtshof.

Uit het oogpunt van de kinderen, ben ik het helemaal met de uitspraak eens.
Door het weglaten van deze zin, wordt deze vraag inderdaad een blind spot. Ook door de vraagsteller hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij denkt dus echt dat een overvaller goed is als rolmodel voor kinderen.... uhhh..... tsja, en maar gek vinden dat dit land er zo bijstaat nu...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg dat een kind een vader wilt. Geen vader is net zo erg.
Hoeveel vaders zitten niet in de criminele circuits en zijn nog veel slechter in opvoeden?