Waarom maken veel mensen hun leven mooier dan het is op een sociaal netwerk zoals facebook, twitter, enz..?

Er zijn super veel mensen met een sociaal netwerk. Veel mensen vertellen er dan ook dingen op die niet waar zijn of dat ze iets super leuk vonden en dat je achteraf hoort dat het toch niet zo leuk was. Kortom ze maken hun leven mooier dan die werkelijk is. Waarom doet men dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar hebben mensen geen facebook voor nodig, dit deed men al ver voor de uitvinding van de pc.
Denk aan het spreekwoord : Het gras van de buren lijkt altijd groener.
Bij de buren lijkt alles altijd beter te gaan, niet omdat dat zo is, maar omdat je de 'rottigheid' niet te zien krijgt.
Ritsuka
11 jaar geleden
de meeste mensen plaatsen alleen de highlights

Antwoorden (5)

Daar zijn die sites toch voor???

Het echte leven is al normaal genoeg.

Veel mensen dromen van iets beters.
Nou, daar is het internet voor.

Je gaat je ellende toch niet aan de wereld kenbaar maken?
Nee, je maakt het leuk.
Dan kom je leuk over.
Dat voelt goed.
Ook al is het niet echt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee daarvoor zijn die sites niet voor. Niet iedereen doet dit en daarvoor zijn ze ook niet uitgevonden voor. Er zijn ook genoeg mensen die er hun problemen op zetten bv ruzies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar zijn sites voor als secondlife, en dergelijke ... daar kan je iemand anders zijn, omdat dat anoniem is en geen donder jou daar kent. Op fb bijvoorbeeld ben je gewoon jezelf, iedereen kent je al, dus hoef je niet eens de moeite te doen om anders te zijn, omdat je dan in het werkelijke leven (Stel je doet je wel anders voor) daar "kamervragen" over krijgt.
Omdat het makkelijk is. Het is een virtuele wereld waarin je kunt zeggen wat je wilt. De dingen zijn praktisch niet te controleren (vaak ook wel hoor) door vrienden of de zogenaamde vrienden of kennissen die je hebt op social media.

Je hoeft ze niet recht in het gezicht voor te liegen. Gewoon even wat intypen bij je status zoals bv. "in the gym". Tuuuuuurlijk.....de helft van de mensen die dat doet, zit niet eens echt in de sportschool. Maar, "it makes them look good". Je spiegelt jezelf beter voor, en waarom zouden ze ook niet.

Je hoeft niet altijd maar de waarheid te zeggen, dat is toch ook niks aan. Iedereen heeft vast wel kennissen op social media die ze nog nooit ontmoet hebben, die hoeven dan ook weer niet precies te weten wat in het echie allemaal doe of waar ik woon, wanneer ik waar naartoe op vakantie ga enzv. Dit kan ook grote nadelen hebben.

Dus lekker jezelf beter voordoen in een andere virtuele wereld (of digitale wereld moet ik eigenlijk zeggen), waarin je kunt zijn wat je wilt, waarom niet. Ik denk dat het simpelweg menseigen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om hun geringe zelfwaardering te compenseren.

Hoe onbelangrijker, dommer of lelijker ze zich voelen (ongeacht of dat reëel is) > hoe belangrijker, geweldiger of mooier ze hun buitenkant maken. Psychisch mechanisme in ons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat mensen geen zin hebben om geklaag aan te horen. Het is toch veel leuker en interessanter om te lezen dat iemand iets ontzettend tofs heeft gedaan (in die persoon zijn ogen)... dan om te lezen dat iemand kotsmisselijk boven het toilet heeft gehangen?

In het dagelijkse leven vinden veel mensen het ook niet leuk om geklaag e.d. aan te horen, en vertellen mensen liever leuke verhalen, dan dat ze iemands humeur gaan verpesten omdat ze zelf zo'n rotdag hebben gehad!

En mensen verdraaien natuurijk altijd wel de waarheid, vertellen niet ALLES omdat er ook nog zoiets bestaat als "mensen hoeven niet ALLES te weten".

Naar mijn beleving vertellen mensen wel heel vaak de waarheid, het is niet aan jou om te bepalen of iemand liegt in zijn berichten of niet. Dat weet zo iemand zelf het beste. Ik denk dan ook niet dat het liegen is, maar zoals ik al eerder zei is het eerder zo dat zo iemand niet het hele verhaal verteld. Maar dat heeft nog niet de definitie liegen, dat heet de waarheid achterhouden.

Bijvoorbeeld als ik een rotdag zou hebben gehad vandaag, en ik plaats dat niet in mijn bericht, maar meld alleen maar dat het overige wel leuk was.. Ben ik dan ook niet de waarheid aan het vertellen? Ik vind van niet, omdat ik vind dat niet iedereen hoef te weten waarom ik een rotdag heb gehad, ik heb geen zin in vragen, en ik hou het gewoon voor mezelf. Ze hoeven niet alles van mij te weten, beetje privacy zou ik nog wel zo prettig vinden.

Het is aan jezelf uiteindelijk om te bepalen wat je online zet. En dat werkt niet veel anders dan in het werkelijke leven, vind ik.

want in het dagelijkse leven vertel je ook gewoon dat je een leuke dag had, kies je er zelf voor om niet te vertellen dat je een rotdag had, en maak je zelf wel uit, áls je dat vertelt... om erop in te gaan als iemand ernaar vraagt. Maar om dat nou gelijk liegen (niet waar) te noemen, vind ik een beetje ver gaan.

als je je verhaal kwijt wilt, dan doe je dat via msn, of je belt iemand, of je doet dat op een andere manier, maar om nou meteen aan iedereen te verkondigen dat je een klotedag heb gehad, vinden de meeste mensen niet kunnen. En daarom doen mensen dit op deze manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat mensen die neiging nou eenmaal hebben.ook zonder sociale media.ook "vroeger"toen dit soort media er nog niet was,hadden mensen contact met elkaar via clubs en/of verenigingen.men vertelde ook niet alles,de vuile was bleef binnen en veel andere zaken werden/worden mooier voorgesteld dan ze zijn of waren.
het heeft dus niets met de media als zodanig te maken,maar met de mens en zijn behoefte in een mooie wereld te leven.